Computerworld News Service: Ifølge en ny rapport fra Warwick Business School undersøger næsten seks ud af 10 it-chefer ikke, hvilke økonomiske konsekvenser deres outsourcing-projekter har haft.
Nyheden kommer umiddelbart efter en anden rapport, udgivet af National Outsourcing Association, som fortæller, at britiske virksomheder har brugt 12 procent mere på outsourcing i år, end de gjorde sidste år.
Rapporten konkluderede, at virksomhederne ønsker at spare på grund af finanskrisen.
Over halvdelen af de interviewede i undersøgelsen fra Warwick Business School fortæller, at de har store forventninger til outsourcing, og at de regner med at investeringerne kan tjenes ind igen i løbet af et enkelt år.
Ud af de virksomheder, der har forsøgt at udregne fordelene ved outsourcing, er det kun én ud af fem, der er helt sikre på deres tal. Næsten alle virksomhederne fortæller, at de ikke er helt sikre på, hvor mange penge de har brugt på projekterne.
En femtedel af firmaerne er desuden ikke helt sikre på, om de overhovedet havde forsøgt at udregne konsekvenserne af outsourcing.
It-cheferne får skylden
It-cheferne får langt hen ad vejen skylden, og 63 procent af økonomi-direktørerne siger, at det er deres it-chef, der ikke har været i stand til at regne fordelene ud.
Mange andre virksomheder stiller desuden spørgsmålstegn til, hvorvidt det i det lange løb overhovedet giver mening at forsøge at lave den slags udregninger.
Næsten 40 procent siger, at forretningsværdien af outsourcing nok kan udregnes i et engangsbeløb, der viser, hvor meget der umiddelbart er sparet, men ellers ikke.
78 procent af de virksomheder, som har skåret ned på outsourcing sidste år, fortæller, at de har skåret ned, fordi det er så svært at udregne en egentlig 'value for money'.
Kritisk hul i ledelsens viden
Omkring 250 it-chefer og økonomi-direktører fra Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Schweiz, Benelux og de nordiske lande blev interviewet til undersøgelsen, der er bestilt af BPO (business process outsourcer)-firmaet Cognizant.
Virksomhederne kommer fra en lang række sektorer, og genererer tilsammen en omsætning på mere end 2,7 milliarder kroner. De har brugt mellem knap 27 millioner og godt 530 millioner kroner på outsourcing, og 61 procent af firmaerne regner med at bruge flere penge på udvidelser næste år.
Nogle af virksomhederne gav meget uklare svar, når de blev spurgt til værdien af outsourcing.
"Vi kender godt prisen på outsourcing, men vi kender ikke værdien af det," som der var én, der sagde.
En anden håber, at "regnskabsafdelingen vil anvende en eller anden formular" til at udregne effekten på bundlinjen.
Julia Kotlarsky, der er associate IT professor ved Warwick Business School, mener, at undersøgelsen viser et "kritisk hul i ledelsens viden."
Hun tilføjer, at it-cheferne og økonomi-direktørerne "tydeligvis skal arbejde på at finde nogle bedre forklaringer på de store udgifter til outsourcing".
Velkendte beregnings-metoder, den rette ekspertise og en tilpasning af firmaets øvrige strategi er vigtige elementer, når man skal sikre sig, at projekterne kan tjene pengene hjem igen, forklarer hun.
Men hun mener desuden også, at outsourcing-eksperterne spiller en vigtig rolle i forhold til at hjælpe it-cheferne.
De "skal arbejde tæt sammen med it-chefen, økonomi-direktøren og deres hold", om at reducere omkostningerne, øge omsætningen og forbedre fleksibiliteten, siger hun.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen