Baggrunden for den strategiske alliance mellem finske Nokia og amerikanske Microsoft er jagten på markedsandele og udbredelse af kendskabet til de to selskabers varemærker på forskellige markeder.
Det vurderer teleanalytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC, som påpeger, at Microsoft har brug for en stærk global partner som Nokia til at få udbredt sin Mobile Office-pakke.
Det skyldes, at en anden Microsoft-samarbejdspartner, HTC, endnu er for lille til, at Mobile Office-pakken virkelig batter på det globale mobilmarked.
"Microsoft sidder jo solidt på det bærbare pc-marked, og med den største internationale mobilproducent får selskabet adgang til halvdelen af smartphone-markedet i det kommende partnerskab," siger han.
Finsk charmeoffensiv i USA
Brian Troelsen peger samtidig på, at Nokia får nye salgsargumenter, når de skal ud og tilbage-kapre markedsandele fra især Reasearch in Motion og HTC.
"Med samarbejdet får Nokia nye, velkendte redskaber at proppe i selskabets mobiltelefoner. Potentielle kunder er jo vant til Microsoft Office-brugergrænsefladen og er trygge ved den," siger Brian Troelsen med henvisning til, at Nokia for tiden benytter det noget mindre kendte produkt QuickOffice fra firmaet af samme navn i sin E-serie til forretnings-segmentet.
Han peger på, at Nokia står relativt svagt på det amerikanske marked i forhold til Europa, og Microsoft-samarbejdet kan være en måde at charmere sig ind på de amerikanske forbrugere på.
"Man kan jo spørge sig om samarbejdet er kommet i stand af lyst eller nød, fordi de to selskaber er konkurrenter på mobilplatformene. Men det ser ud til, at begge parter får noget ud af partnerskabet," siger Brian Troelsen.