Computerspil skal tages seriøst.
Det mener kultur- og medieordfører Mogens Jensen fra Socialdemokraterne, som står klar med et forslag til at støtte det danske computerspils-landskab med 47 millioner kroner årligt fordelt på områder inden for kultur, erhverv og undervisning.
"Computerspil har alt for længe været et stedbarn i Danmark, og branchen har kun fået symbolsk støtte. Det vil jeg gerne være med til at lave om på, så vi nærmer os filmbranchen, som længe har produceret unikke danske film," siger Mogens Jensen til Computerworld.
Han påpeger, at støtten både skal sikre vækstlaget i computerspilsbranchen, men også den etablerede branche. Målet skal nås ved at styrke Vækstfondens investeringer i spilbranchen og ved at sikre, at fonden kan tilbyde lukrative lånemuligheder til spilfirmaer.
"Visionen er at kvalificere udbuddet af computerspil, så de danske computerspil bliver kendt for deres kvalitet og nytænkning," lyder det i Socialdemokraternes udspil.
En branche i knæ
Men visionerne er på nuværende tidspunkt et stykke fra realiteterne i den danske spilbranche.
Herhjemme har branchen længe været i et meget kraftigt stormvejr, hvilket ikke mindst kunne ses, da landets næststørste spilhus, Deadline Games gik konkurs i starten af juni.
"Spilbranchen er lidt på halen i øjeblikket, og jeg mener derfor, at det et samfundsansvar at sikre risikovillig kapital ude i branchen," forklarer Mogens Jensen med henvisning til øremærkningen af blandt andet 16 millioner kroner til spilindustrien igennem Vækstfonden.
På nuværende tidspunkt bliver der støttet med tre millioner kroner om året igennem filmforliget, der løber fra 2007 til 2010.
Danmark skal have en bid af kagen
På det store amerikanske spilmarked kniber det med at få langet computerspil over disken i finanskrisens skygge, men det bekymrer tilsyneladende ikke Socialdemokraterne.
Mogens Jensen fremhæver, at computerspilsbranchen internationalt har den højeste vækstrate med sine 18,5 procent i 2007, hvor den omsatte for små 200 milliarder kroner. Alene i Danmark blev der sidste år solgt spil for 900 millioner kroner og over en kvart million spilkonsoller.
"Det er vigtigt, at Danmark får en bid af computerspilskagen i form af indtjening og oprettelsen af nye arbejdspladser, for der er ingen tvivl om, at vi har kompetencerne," lyder det fra Mogens Jensen.
Selv om han erkender, at den danske computerspilsbranche er hårdt presset for tiden, forventer Mogens Jensen, at en storstilet offentlig støtte til branchen vil kunne udmønte sig i indtjening til Danmark efter et par år.
"Efter tre år skal vi gerne kunne se resultaterne af vores investeringer, for vi starter jo ikke helt fra bunden," begrunder Mogens Jensen de tre-årige investeringer på erhvervs- og uddannelsesområdet med.
Computerspil som sportsgren
Men Socialdemokraternes spil-udspil er også kulturelt orienteret.
"Computerspil har stor betydning for danskerne. Over 80 procent af børn og unge samt en stor del voksne spiller computerspil. Og ligesom med filmene skal der være spil med et dansk udgangspunkt til rådighed på markedet," forklarer Mogens Jensen.
Han understreger desuden, at e-sport bør anerkendes på linje med andre sportsgrene og indlemmes i Danmarks Idræts-Forbund.
Socialdemokraterne var så sent som i 2007 også ude med et forslag til styrkelsen af den danske spilbranche, men udspillet blev dengang forbigået af et flertal i Folketinget.
Denne gang skal forslaget årligt finansieres af 30,5 millioner kroner fra globaliseringsmidlerne, 14 millioner kroner fra kulturministeriet og 2,5 millioner kroner fra tipsmidlerne.