Søgemaskineselskabernes hjemmesider hører til internet-brugernes foretrukne sider, når net-surferne skal finde rundt i de kaskader af informationer, der ligger ude på world wide web.
Derfor er det næppe så overraskende, at søgemaskinen Google og selskabets øvrige sites som eksempelvis YouTube sammenlagt ligger øverst på listen over verdens mest besøgte hjemmesider med 844 millioner unikke besøgende i juni.
På anden- og tredjepladsen kommer de nyforlovede partnere Microsoft og Yahoo, der har henholdsvis 691 millioner og 581 millioner unikke besøgende på deres sites i juni.
Men den store overraskelse er online-community'et Facebooks placering på fjerdepladsen, efter det fem år gamle selskab i årets første sommermåned scorede 340 millioner unikke besøgende.
Det er en fremgang på 24 millioner i forhold til maj, skriver techcrunch.com, der baserer sine tal på undersøgelser fra webmarketing-selskabet comScore.
Facebook har på nuværende tidspunkt omkring 750.000 danskere tilmeldt det såkaldte Danmark-netværk.
Internettets blå bog slår Wikipedia
Efter Facebook i foråret 2008 vippede rivalen MySpace af pinden som det mest populære online-community, har Facebook-fremgangen været til at tage at føle på.
Facebook er på et år vokset med 157 procent og har scoret omkring 208 millioner nye besøgende. På vejen mod nettets absolutte top har internettets blå bog passeret web-veteranerne Amazon.com og den amerikanske medie- og internetudbyder AOL, der har et hav af mere eller mindre kendte sites.
Den sidste hurdle mod at være blandt nettets fab four var, da Facebook i sidste måned passerede Wikimedia Foundation, der blandt andet hoster det populære online-leksikon Wikipedia.
Nu må Facebook dog nok slå sig til tåls med fjerdepladsen i en rum tid, fordi der er trods alt omkring 240 millioner unikke sidevisninger op til diverse Yahoo-sites på tredjepladsen.
Danskere vilde med kort, nyt og vejr
I den danske andedam er der ikke konkrete tal for, hvor populære søgemaskinerne er.
Men den mest populære hjemmeside ifølge Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), der kun tæller sine egne medlemmer med i sin opgørelse, er kortudbyderen krak.dk med 1,8 millionere brugere, der tilsammen besøgte kort-sitet 8,4 millioner gange i juni.
På andenpladsen ligger statsradiofoniens website, dr.dk, der har 1,7 millioner brugere, som på en måned aflagde 15 millioner besøg på sitet. Tredjepladsen tilfalder Danmarks Meteorologiske Instituts hjemmeside dmi.dk, som kan notere små 1,6 millioner brugere med i alt 18,3 millioner besøg.
I maj 2007 begyndte FDIM at benytte det såkaldte Gemius Audience-målingssystem, der ved en udvidelse af dataindsamlingskilderne i teorien skulle give et mere retvisende tal end "unikke besøgende", der kun er cookie-baseret.