Den danske spilbranche er den seneste tid blevet rystet af en lang række konkurser, der har sat spørgsmålstegn ved, om hvorvidt den overhovedet kan overleve på et marked, hvor startbarriererne vokser i takt med, at krav til grafik stiger.
Men det danske selskab Mingoville har formået at trænge ind på et noget utraditionelt marked. I stedet for at satse på omkostningstunge produktioner til konsumentmarkedet har Mingoville valgt at satse på uddannelsessektoren.
"Jeg har netop været i Chile, hvor præsident Michelle Bachelet deltog i et større arrangement, der skulle lancere Mingoville i Chiles folkeskole," siger Stephan Stephensen, direktør for Mingoville.
Bertel Haarder som fødselshjælper
I indslaget fra det nationale chilenske fjernsyn præsenterer chilenerne det danske Mingoville som et undervisningsprogram, der kan hjælpe chilenske børn med at lære engelsk på en sjov og digital måde.
Den danske undervisningsminister Bertel Haarder har fulgt firmaets udvikling, og han er ikke overrasket over successen.
"Jeg tror, at folkene i Mingoville har været inspireret af de undervisningsspil, vi har haft før i Danmark. Samtidig har Mingoville jo nydt godt af støtte fra Undervisningsministeriet," siger Bertel Haarder.
Mingoville-projektet startede netop ved, at man vandt et udbud for digital engelsk undervisning i den danske folkeskoles tredjeklasse. Siden har firmaet også vundet et udbud for matematik-undervisning i Danmark.
Chile, it-lokomotiv for Sydamerika
Chile er ifølge Nielsen Online det Sydamerikanske land med største antal borgere på internettet. Siden 2001, da en chilensk delegation rejste til Silicon Valley, har den chilenske regering satset benhårdt på brugen og udbredelsen af it i det latinamerikanske samfund.
Derfor har man i Chile oprettet paraplyorganisationen Pais Digital, der på spansk betyder 'Digital Land'. Denne organisation koordinerer og styrer digitaliseringen af Chile, og direktøren for organisationen, Claudia Bobadilla, er kvinden, der i første omgang fik øje på danske Mingoville.
"Vi har set på forskellige interaktive undervisningsprogrammer til vores uddannelsessektor, og valget er indtil videre faldet på Mingoville, som vi har skrevet en tre-årig kontrakt med," fortæller Claudia Bobadilla til Computerworld.
Claudia Bobadilla er rejst hele vejen fra Chile til Danmark for at se på det lille danske spilfirma, der nu skal levere deres undervisningsspil til chilenske børn under initiativet 'Chile habla ingles', eller på dansk 'Chile taler engelsk'.
Indtil videre har det chilenske undervisningsministerium købt en basislicens til Mingoville for et dansk millionbeløb om året. Basislicensen er adgang til det klassiske Mingoville undervisningssystem uden mulighed for at gå på opdagelse i onlineverdenen.
Direktør Stephan Stephensen fortæller dog, at der er forhandlinger med Chile om adgang til onlineverdenen samt undervisningsbøger.
Haarder: Et lysende eksempel for andre
Undervisningsminister Bertel Haarder glæder sig over, at der i Danmark er opnået succes med eksport af uddannelsesmetoder og programmer.
"Jeg tror ,der er en stor fremtid både inden for uddannelseseksport i almindelighed og uddannelsesprogrammer i særdeleshed. Mit råd er, at bruge Mingoville som et lysende eksempel til efterfølgelse," siger Bertel Haarder.
Og ministeren mener bestemt, at danske uddannelsesprogrammer kan konkurrere på internationalt plan i både Kina og Afrika.
"Jeg har i Kina set det kinesiske undervisningsprogram, som Beijing styrer centralt. Her kom jeg til at tænke på, at Mingoville i allerhøjeste grad er konkurrencedygtigt. Også på det afrikanske kontinent er der muligheder i blandt andet Ghana, der jo er engelsktalende," siger Bertel Haarder og forsætter.
"I Danmark vil vi i fremtiden se skoler, som Niels Brock, undervise flere kinesere i Kina, end de underviser danskere i Danmark. Der sidder rigtig mange kreative lærere, der selv har udviklet undervisningsmetoder og programmer, og det tror jeg danskerne kan eksportere i udlandet."