Den amerikanske it-gigant IBM meddeler i dag, at den for seks milliarder danske kroner har købt det Chicago-baserede business intelligence-selskab SPSS, der udvikler software til analysearbejde.
IBM oplyser, at opkøbet sker for styrke selskabets business analytics-forretning, hvor kunderne i stigende grad efterspørger måder at reducere omkostninger og risici gennem forudsigende analyser ved hjælp af data mining og statistiske analyser.
IBM udvider analyse-kompetencer
Og det kan SPSS' teknologi netop bidrage til IBM-familien med, mener IBM.
"Med dette opkøb udvider vi vores kompetencer til et nyt niveau i analysesoftware, der ikke alene giver vores kunder større indsigt, men også virkeligt udsyn," siger Ambuj Goyal, general manager i Information Management hos IBM, i en pressemeddelelse.
IBM oplyser, at firmaet fortsat vil supportere og forbedre SPSS-teknologier, samtidig med at SPSS-kunderne vil få adgang til resten af IBM's ydelser.
IBM's BI-opkøbshistorie
Det er ikke første gang, at IBM opruster på business intelligence-fronten.
Faktisk markerer SPSS-opkøbet blot det seneste i en række af opkøb, hvor det mest markante nok er overtagelsen af det store canadiske BI-hus Cognos for 26 milliarder danske kroner.
På sin store Information-on-demand-konference i Las Vegas sidste år lancerede IBM da også allerede idéen om, at specielt forretnings-analysesoftware var afgørende for virksomhederne, hvis de ville slippe helskindet gennem finanskrisen.
Med det seneste opkøb lader det til, at IBM mener det alvorligt.