Revenge is a dish best served cold.
Omtrent sådan må Microsofts driftsdirektør, COO Kevin Turner, have tænkt, da han på firmaets årlige partnerkonference lod et par ord falde om konkurrenterne fra Apple.
Microsoft har nemlig, fortalte han, haft stor succes med en reklamekampagne, der fungerer som et svar på Apples "I'm a Mac"-reklamer, der fremstiller Mac'en som ungdommelig og chik og Windows-pc'en som nørdet og konservativ.
Microsoft gør grin med Apple-priser
De nye Microsoft-reklamer, der går under navnet Laptop Hunters, fokuserer på Apples priser, som Microsoft mener, er alt for høje.
Kunderne bliver taget ved næsen af en såkaldt Apple-afgift, mener Redmond-firmaet, der i stedet viser reklamer med kunder, der køber billigere Windows-maskiner.
Og det er den reklame, der altså nu har fået Apple til at reagere i en grad, så Kevin Turner ikke kunne skjule sin begejstring på partnerkonferencen i New Orleans. Det fremgår af Microsofts udskrift fra talen.
Topchef: Det mest fantastiske, jeg har oplevet
"Og ved I, hvorfor reklamerne virker?," spurgte han ud i forsamlingen.
"Det gør de, fordi jeg for to uger siden fik et opkald fra Apples juridiske afdeling - og det her er en sand historie. Apple sagde: Hey, I bliver nødt til at stoppe de reklamer - vi har sænket vores priser. Og så har de skåret sådan noget som 100 dollar af prisen. Det var det mest fantastiske telefonopkald, jeg nogensinde har fået i min tid som chef," lød det jublende og til stort bifald fra partnerne i salen.
Dermed var Microsoft-chefen imidlertid ikke færdig med sin begejstring.
"Jeg lavede badutspring ned gennem gangen. Først sagde jeg: "Er det en joke? Hvem er du?" Men så forstod jeg, hvilken fantastisk mulighed det her er. Så vi bliver selvfølgelig bare ved med at køre reklamerne igen og igen," lød det fra Kevin Turner.
Den store begejstring kan måske skyldes den megen kritik, der i sin tid haglede ned over Microsoft efter dets Vista-reklamer med komikeren Jerry Seinfeld og Microsoft-stifteren selv, Bill Gates.