Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med tjenesten Twitter, og måske er i fuld gang med at berette om din fantastisk spændende dagligdag, så har du i hvert fald nok hørt om det.
Og måske er du allerede nået dertil, hvor du er lige ved at eksplodere, hver gang du hører nogen nævne navnet Twitter. Sådan er det jo gerne med den slags.
Fylder mere og mere
Twitters hastige fremrykning over den netbaserede slagmark har været hurtig, med start så sent som i 2006, i det der egentlig bare var en idé til, at en gruppe venner kunne kommunikere internt via en hjemmeside.
Siden da har interessen for denne simple, men ufatteligt udbredte tjeneste, været enorm og stadig stigende. Det helt store indtog på nettet kom her i foråret, hvor flere begivenheder pludselig viste sig at passe perfekt ind i konceptet, helt uventet. Den eksploderende interesse ses tydeligt i det faktum, at hele 75 procent af brugerne er kommet til i år.
Jordskælv, konflikter, demonstrationer og ikke mindst dødsfald i verdenseliten gav god anledning til at udtrykke sig via Twitter. Michael Jacksons dødsfald er til dato det, der har givet absolut flest besøgende hos Twitter.
Ny verdensorden
Selv de store, internationale nyhedsmedier måtte se sig jordet af det lille tekstfelt, da valget gik endte i opstand og uroligheder i Iran. Ingen kunne få korrespondenter ind bag grænserne, men folk ville hellere end gerne sende budskaber ud af landet, og da det var de eneste informationer, der kom ud fra landet, måtte medierne pænt nøjes med at videreformidle.
Og netop mulighederne for at levere information fra en begivenhed eller situation, kan være en af tjenestens helt unikke egenskaber. Ikke nok med at sørgende Michael Jackson-fans kunne finde sammen, evnerne til at formå en live-reportage, der giver selv de største medier seriøst baghjul, er ligefor.
Ved at samle indtryk fra alle Twitter-brugere, der er samlet et sted, kan tekst, fotos og video kombineres til yderst potent værktøj.
Simpelt fundament
Det lille San Fransisco-baserede firma, som på trods af en imponerende høj profil i internetsammenhænge består af bare 52 ansatte, har ikke travlt med hverken at sælge anparter eller deltage i debatten.
Folkene bag Twitter har i øvrigt gjort deres første erfaringer med sociale medier flere år tilbage, da de var med til at udvikle den nu Google-ejede tjeneste Blogger.
Tjenesten, som er udviklet i det dansk-udviklede framework Ruby on Rails, kører derudaf uden videre armbevægelser, men de sande ambassadører - og grundlaget for den store succes - er de tredjepartsløsninger, som gør det muligt at bruge Twitters API.
Highpowered feed
Ikke alene de mange typer software, som henter og leverer tweets på skrivebordet, mobiltelefonen og hvad man ellers kan finde på, men også de mange forskellige tjenester, som lever udelukkende for at konsolidere og regne på den massive mængde data, Twitter dagligt skaber.
Man kan elske eller hade den form for grænseløs kommunikation Twitter står for, fra små observationer i dagligdagen, til videnskabelige gennembrud. Men noget tyder på, at rigtig mange elsker det.