NEW ORLEANS - Microsoft benyttede årets partnerkonference, der finder sted i New Orleans frem til torsdag, til at frigive Windows Azure Platform. Azure er softwarekoncernens bud på en værktøjskasse til cloud computing, og den kommer med en forretningsmodel, som kan blive afgørende for udviklingen af et cloud-marked.
Et marked som ifølge analysehuset Gartner kan være endda meget interessant at sætte rammen for. Hos Gartner regner analytikerne med, at cloud-markedet er på 46 milliarder dollars i form af hosting og lejet software. I løbet af få år vil det marked være vokset til 150 milliarder dollars.
"Med Azure platformen giver Microsoft kunderne mulighed for et valg. Skal Microsofts produkter kører på servere i din egen kælder, på en infrastruktur som er hosted hos en partner eller hos Microsoft," fortæller Bob Muglia, der er den øverste chef for Microsofts Server and Tools Business Division.
Mere fokus på forretningen
"Fordelen med at bruge Azure er, at vi ikke behøver at spekulere over infrastruktur, når vi leverer en løsning til kunderne. Vi kan koncentrere os om at løse den forretningsmæssige udfordring, og når løsningen er klar trykker vi blot på en knap, og så kører vi i skyen hos Microsoft."
Sådan siger Gustaf Löfberg, der er partner i Netcompany, som allerede har taget hul på fremtiden ved at anvende hostingapplikationerne Bpos. Han peger også på fordelene i at kunne anvende allerede eksisterende værktøjer på Azure platformen.
Vejen til skyerne
"Vi bevæger os lige nu fra en verden med traditionelle datacentre hos virksomheder og hosting partnere. Første skridt op i skyen er virtualisering og optimering af datacentrene," fortæller Bob Muglia og fortsætter:
"Næste skridt er den private sky, hvor flere maskiner arbejder sammen enten hos kunden selv eller hos en hosting partner. Endelig er der den åbne sky, hvor løsningen hos kunden kommer fra et stik i væggen alt andet er ude i hos andre leverandører," siger han.
Udover styresystemet Windows Azure omfatter platformen databasen Azure SQL og .Net services. I første omgang er Azure platformen gratis for partnere, men i forbindelse med udviklerkonferencen i november er Microsoft klar til at sælge skyen.
Forretningsmodellen
For sammen med frigivelsen af Azure-platformen præsenterede Microsoft en forretningsmodel for Azure der giver kunderne mulighed for at betale efter forbrug, abonnere eller lade Azure indgå i storkundeaftaler.
Afhængig af prisen kan den platform alene i kraft af Microsofts størrelse få betydelig indflydelse på, hvordan markedet for cloud computing former sig. Det mener administrerende direktør Christian Beer fra Dynamicweb.
Dynamicweb leverer webbaseret cms og har ikke umiddelbart noget behov for Azure-platformen men derimod erfaring fra markedet for hostede løsninger. Og selvom priserne endnu ikke er kendt, så ser Christian Beer klart konturene af, at Microsofts model kan forme cloud-markedet.
Løsninger afgørende
Jakob Norup er administrerende direktør i hostingvirksomheden Hostnordic. En virksomhed der kommer i direkte konkurrence med Microsofts åbne sky, men det skræmmer ikke Jakob Norup.
"Selv hvis prissætningen af Azure skulle vise sig at være så lav, at vi får svært ved at konkurrere direkte, så vil vi stadig kunne sælge hosting af hele infrastrukturer. For Azure er en masse fragmenter, som skal sættes sammen. Og i sidste ende er det partnernes evne til at skabe konkurrencedygtige løsninger, der afgør levedygtigheden," siger Jakob Norup.
Partner Gustaf Löfberg fra Netcompany peger på, at en af Azure platformens største muligheder netop ligger i at betale efter behov. Det gør kundernes håndtering af spidsbelastninger af it-systemet nemmere og billigere.
Men alle partnere er dog enige om, at det er tidligt i forløbet med Azure. De mangler stadig at se, platformen i fuld funktion.
Hos Microsoft Danmark arbejder Henrik Westergaard med Azure platformen. Han har store forventninger til, at 200 kunder i løbet af det næste år vil anvende Azure i Danmark.