10,5 millioner pund eller knap 90 millioner kroner. Så mange penge har den danske netportal Just-Eat, der formidler madbestillinger over nettet, fået til en yderligere ekspansion på det europæiske marked.
Pengene kommer fra den europæiske investeringsfond, Index Ventures, der tidligere har investeret i Skype, MySQL og Last.fm.
Just-Eat startede i 2001 som et lille selskab, men har i dag udviklet sig international koncern, der har hovedbase i London og med lokale netportaler i Storbritannien, Irland, Holland, Belgien og Sverige.
"Vi er rigtig glade for denne investering, der gør det muligt for os at ekspandere endnu hurtigere på det europæiske marked. Det koster rigtig mange penge at få fat på det engelske marked samtidig med, at vi også skal rulle ud i Norge samt et helt tredje europæisk land," siger Morten Larsen, administrerende direktør i Just-Eat Danmark.
Mobilbestilling på vej
De mange penge, som Just-Eat får, skal ikke blot bruges på markedsføring og ekspansion. Flere tekniske løsninger er på vej, og her er en af de nye innovationer bestilling via mobiltelefonen.
"I øjeblikket arbejder vi på en mobilløsning til vores portal. Vi har 9 udviklere, der hele tiden arbejder på at skabe innovative løsninger for brugerne," siger Morten Larsen.
Just-Eat er en af de få danske netportaler, der har formået at skabe succes også i udlandet. I dag er det primært amerikanske portaler som Facebook og Myspace, der dominerer nettet. Men Just-Eat er altså en dansk virksomhed, der nu har formået at tiltrække international opmærksomhed.
Just-Eat havde i 2008 et driftsoverskud Danmark på godt 16 millioner kroner.