Det har været et hårdt år for den danske spilbranche.
Et af de største firmaer, Deadline Games, gik konkurs. Eksperter dømte branchen ude. Og nu er store dele af branchen afhængig af offentlige midler.
Alligevel har der været massiv interesse for en sommerlejr for unge spiludviklere i Aalborg.
Faktisk har arrangøren, Ungdommens Naturvidenskabelige Forening, måtte smække døren i for næsen af 77 håbefulde deltagere. 149 havde nemlig tilmeldt sig, men pladsen rakte kun til 72 på trods af en udvidelse i forhold til sidste år.
Ikke længere for nørder
Den massive tilstrømning glæder da også arrangøren.
"Det er superfedt at se, at der er så mange, der vil bruge deres sommer på at lære at lave spil. Vi er selvfølgelig kede af, at vi ikke kan optage alle, selvom vi har udvidet kapaciteten," siger Emil Kjæhr, en af de studerende, der står bag sommerlejren.
Han mener, at populariteten skyldes, at spiludvikling ikke længere kun er for nørder. Det er blevet en mainstream-aktivitet, forklarer han.
"Der er sket et skifte i, at det ikke længere er vildt nørdet at lave spil. Folk anerkender, at det er en kreativ proces med teamwork. Tidligere var det måske noget med at sidde nede i en kælder og programmere, men i dag er det gået op for folk, at der både er uddannelser og sommerlejre som vores," siger Emil Kjæhr.
Såret dansk spilbranche afskrækker ikke
Selvom det altså er en hårdt presset dansk spilbranche, de unge i øjeblikket har udsigter til, skræmmer sporene ikke. Emil Kjæhr mener stadig, branchen har en fremtid i Danmark.
"Vi tror stadig på den danske spilbranche og på, at den kan levere. De store produktioner har større sandsynlighed for at fejle, men mange små spilfirmaer og indie-spil klarer sig okay," siger han.
Han afviser dermed, at sommerlejren er med til at give de unge et urealistisk billede af de fremtidige karrieremuligheder i branchen.
"Vi stikker dem ikke blår i øjnene overhovedet. Det er selvfølgelig trist med Deadline Games, men når økonomien vender, så tror jeg helt klart, der vil være jobs. Også i de store spilfirmaer," siger Emil Kjæhr.
Han mener derimod, at den massive interesse fra de unge giver fornyet håb for branchen.
"De danske unge tror på den danske spilbranche. Nogle vil rejse til udlandet for at arbejde, men jeg går ud fra, at langt størstedelen vil blive i Danmark. De føler sig nok inspireret af de spil, som Deadline Games nåede at lave og Hitman-spillene. Danskerne kan altså godt være med," siger Emil Kjæhr.