"Vi kan ikke anklage andre end os selv. Det var vores system, der svigtede. Vores egen fail-over virkede ikke, da et stykke hardware svigtede."
Sådan lyder forklaringen fra underdirektør i Bankdata, Finn Hansen, efter tusinder af kunder i 14 banker, hvoraf de største er Sydbank og Alm. Brand Bank, ikke kunne benytte deres netbanker i sammenlagt en time mandag og tirsdag.
Fejlen betød, at systemet ikke kunne vise den frontend, der præsenteres for netbankkunderne.
Bankdata er overfor sin ejerkreds, som er netop de 14 berørte banker, forpligtet til at levere en oppetid på 99,7 procent.
Svigtet har ikke umiddelbart konsekvenser for Bankdata.
"Men netbanken er jo vores kunders ansigt udadtil overfor deres kunder, så det betyder noget for deres image. Når hardwaren svigter, skal vi kunne tåle det, men det kunne vi altså ikke. Nu vender vi blikket indad og ser, hvad vi kan gøre for at undgå nedbrud fremover," siger Finn Hansen, som er ansvarlig for drift og teknik i Bankdata.