Når SKI - Statens og Kommunernes Indkøbs Service - laver print- og kopiaftaler bliver der ikke lagt nok vægt på at sikre minimale omkostninger på sigt, og miljøhensyn står i skyggen af lave priser.
Sådan lyder kritikken fra en leverandør af printstyring, Print Associates' grundlægger og bestyrelsesformand, Jan Bjerre Aagesen.
Han mener, at SKI i for høj grad bygger sine aftaler på lave priser.
Og samtidig mener han, at incitamentet for SKI selv i for høj grad er på mersalg - også af toner og papir. Dermed bliver det over tid dyrere og dårligere for miljøet, at SKIs kunder ikke ser på print- og kopi som et område, hvor udgifterne hænger sammen fra købet af maskinen, til maskinen skal skiftes ud.
"Man skal ændre SKI's rolle, så deres opgave i højere grad bliver at finde grønne og effektive produkter til kunderne. Der er et latent besparelsespotentiale i det offentlige, som er større end de umiddelbare besparelser," siger Jan Bjerre Aagesen.
Han peger på regelbaserede printløsninger, som for eksempel kan sørge for print på begge sider af papiret, minimalt papirforbrug og minimere brugen af farveprint.
Jan Bjerre Aagesen mener, at SKIs har for stort incitament til at øge salget over aftalerne. Faktisk mener han, at et mindre salg burde være målet for SKI.
"SKI skal ændres, så kunderne får den mest streamlinede økonomiske og økologiske løsning. Det skal være sådan, at SKI får en incitaments-struktur, der gør, at SKI's salg bliver belønnet i forhold til effektivisering og miljøbevidsthed," siger Jan Bjerre Aagesen.
Kunderne tænker pris
Hos SKI er udbudschef Søren Bo Christiansen ikke helt enig i kritikken. Han mener, at der i SKI's aftaler er mulighed for at vælge de løsninger, som Jan Bjerre Aagesen efterspørger.
Men han tilføjer, at SKI har så stor og forskelligartet en gruppe kunder, at det ikke er muligt at gå for langt ned i detaljerne.
"Kunden kan se, hvilke aftaler vi har og sige 'for mig er det optimalt at vælge denne her løsning.' Så kan man matche sit behov op med den palette, vi har kvalificeret på en række punkter, blandt andet på miljøområdet," siger Søren Bo Christiansen.
Han mener, at der kan være en tilbøjelighed hos kunderne til at fokusere på pris, blandt andet fordi SKI med tiden har fået nogle meget lave priser fra leverandørerne.
"Det kan man sagtens forestille sig, for det er nemt at gå ind og kigge på anskaffelsesprisen. Det kræver lidt mere at gå ind og kigge på total cost of ownership. Men der er meget potentiale ude i organisationerne, hvis man ser på det. Og der er også en del der kigger på det," siger Søren Bo Christiansen.