Artikel top billede

Print Associates' grundlægger og bestyrelsesformand, Jan Bjerre Aagesen, mener, at SKI i for høj grad bygger sine aftaler på lave priser.

Leverandør kritiserer SKI's printaftale

SKI tænker ikke nok i den samlede omkostning i sine print og kopi-aftaler. Hverken effektivisering eller miljø har tilstrækkelig vægt, lyder det fra en leverandør.

Når SKI - Statens og Kommunernes Indkøbs Service - laver print- og kopiaftaler bliver der ikke lagt nok vægt på at sikre minimale omkostninger på sigt, og miljøhensyn står i skyggen af lave priser.

Sådan lyder kritikken fra en leverandør af printstyring, Print Associates' grundlægger og bestyrelsesformand, Jan Bjerre Aagesen.

Han mener, at SKI i for høj grad bygger sine aftaler på lave priser.

Og samtidig mener han, at incitamentet for SKI selv i for høj grad er på mersalg - også af toner og papir. Dermed bliver det over tid dyrere og dårligere for miljøet, at SKIs kunder ikke ser på print- og kopi som et område, hvor udgifterne hænger sammen fra købet af maskinen, til maskinen skal skiftes ud.

"Man skal ændre SKI's rolle, så deres opgave i højere grad bliver at finde grønne og effektive produkter til kunderne. Der er et latent besparelsespotentiale i det offentlige, som er større end de umiddelbare besparelser," siger Jan Bjerre Aagesen.

Han peger på regelbaserede printløsninger, som for eksempel kan sørge for print på begge sider af papiret, minimalt papirforbrug og minimere brugen af farveprint.

Jan Bjerre Aagesen mener, at SKIs har for stort incitament til at øge salget over aftalerne. Faktisk mener han, at et mindre salg burde være målet for SKI.

"SKI skal ændres, så kunderne får den mest streamlinede økonomiske og økologiske løsning. Det skal være sådan, at SKI får en incitaments-struktur, der gør, at SKI's salg bliver belønnet i forhold til effektivisering og miljøbevidsthed," siger Jan Bjerre Aagesen.

Kunderne tænker pris

Hos SKI er udbudschef Søren Bo Christiansen ikke helt enig i kritikken. Han mener, at der i SKI's aftaler er mulighed for at vælge de løsninger, som Jan Bjerre Aagesen efterspørger.

Men han tilføjer, at SKI har så stor og forskelligartet en gruppe kunder, at det ikke er muligt at gå for langt ned i detaljerne.

"Kunden kan se, hvilke aftaler vi har og sige 'for mig er det optimalt at vælge denne her løsning.' Så kan man matche sit behov op med den palette, vi har kvalificeret på en række punkter, blandt andet på miljøområdet," siger Søren Bo Christiansen.

Han mener, at der kan være en tilbøjelighed hos kunderne til at fokusere på pris, blandt andet fordi SKI med tiden har fået nogle meget lave priser fra leverandørerne.

"Det kan man sagtens forestille sig, for det er nemt at gå ind og kigge på anskaffelsesprisen. Det kræver lidt mere at gå ind og kigge på total cost of ownership. Men der er meget potentiale ude i organisationerne, hvis man ser på det. Og der er også en del der kigger på det," siger Søren Bo Christiansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere