En ny aftale sætter turbo på dele af digitaliseringen af det offentlige.
eDag3-aftalen, som finansminister Claus Hjort Frederiksen og regeringen netop har indgået med kommunerne og regionerne, har et overordnet mål: At sikre at næsten al kommunikation mellem det offentlige og borgerne kan foregå digitalt allerede 1. november næste år.
eDag3 er, som navnet antyder, tredje skud på stammen af eDage, og hvor de første to eDage i høj grad var rettet mod kommunikation og arbejdsgange internt i det offentlige, så er eDag3 målrettet kommunikationen med borgerne.
Der er tre mål, som det offentlige skal opfylde inden 1. november næste år:
Alle nationalt udbredte selvbetjeningsløsninger skal bruge NemLog-in og digital signatur. Alle nationalt udbredte selvbetjeningsløsninger skal integreres i borgerportalen og alle myndigheder skal kunne kommunikere med borgerne gennem den nye dokumentboks på borgerportalen, Borger.dk.
De nye målsætninger sætter turbo på udviklingen, for i den hidtidige digitaliseringsplan for det offentlige var målsætningen blot, at alle selvbetjeningsløsninger og al kommunikation burde være mulig i 2010 men først skulle være på plads i 2012.
Nu rykker målstregen for en stor del af den digitale borgerservice tættere på.
Jens Krieger Røyen fra Finansministeriets Center for digitalisering og effektivisering forklarer, at der trods de nye målsætninger er en lille forskel på deadlinen 1. november, og den der kommer i 2012.
"Vi mener, at vi er klar til at tage en stor del af skridtet nu, men der er nogle områder, som vi skal have med, før målsætningen for 2012 bliver opfyldt," siger Jens Krieger Røyen.
Han forklarer, at alle nationale og regionale løsninger er med i eDag3 målsætningerne, samt alle kommunale løsninger, som findes i mere end en femtedel af kommunerne.
"Vi har ikke de mindst udbredte løsninger med," forklarer han og tilføjer, at de skal med inden 2012. Desuden vil der stadig være noget post, som vil blive sendt udenfor den digitale dokumentboks indtil 2012. Endelig skal hele den offentlige sektor gåes igennem med tættekam for manglende løsninger.
"Målet næste år er, at alle de digitale løsninger, der eksisterer, skal kunne bruges simpelt og sikkert, men der kan stadig være ting, der ikke er digitaliseret," siger Jens Krieger Røyen og tilføjer, at e2012-målsætningen er, at al relevant kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal kunne foregå digitalt fra 2012.