Artikel top billede

Det bliver de etablerede mobiludbydere, der vil byde på de nye ledige frekvenser, mener John Strand, teleanalytiker og direktør i Strand Consult.

Nye mobilfrekvenser til gamle kæmper

Det bliver formentlig de etablerede spillere på markedet, som byder ind på de mobilfrekvenser, der bliver ledige efter overgangen til digitalt tv.

Til november slukkes det analoge tv-signal. Herefter kan danskere med stueantenne kun modtage tv med en digital modtagerboks.

Det ny tv-signal betyder, at der bliver ledige radiofrekvenser, og de skal reserveres til mobilt bredbånd. Sådan lyder det fra regeringen med teleforligskredsen i ryggen.

Men selvom der nu bliver frigjort flere frekvenser, så skal danskerne ikke forvente, at en ny spiller melder sig i køen af potentielle købere, som det var tilfældet i 2001, da 3 og Orange købte frekvenser og ville erobre det danske marked.

"De interesserede er de eksisterende operatører på det danske mobilmarked. Det er svært at tro på, at der kommer en ny operatør, der åbner op i Danmark, hvis man ser tilbage på Oranges gamle regnskaber og 3's og Telias regnskaber," siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.

Dengang betalte TDC, Orange, Telia og 3 hver en lille milliard for en licens. Beløb i den størrelsesorden kommer vi ikke til at se igen, tilføjer John Strand.

Egner sig til landområderne

Frekvenserne ligger i 790 til 862 megahertz-båndet. Kort fortalt betyder det, at signalerne i båndet kan række langt og samtidig have en høj kapacitet.

"De her frekvenser er et vigtigt værktøj for mobiloperatørerne til at levere mobilt bredbånd til flere mennesker og med en højere kapacitet," siger John Strand.

Den lange rækkevidde er en fordel for de selskaber, der ønsker at nå ud i de områder, hvor der er store afstande mellem beboerne sammenlignet med byarealer.

"Potentielle udbydere af mobilt bredbånd vil have en interesse i det her, og det er selvfølgelig særlig interessant i det tyndt befolkede områder, at man kan nå helt ud i yderste klitrække," fortæller kontorchef Søren Johansen fra Frekvenskontoret i IT- og Telestyrelsen.

3G-licenserne og de dertilhørende frekvenser indbragte den danske stat næsten fire milliarder kroner i 2001, og siden hen blev en af licenserne solgt igen til Telenor, fordi Orange trak sig ud. Det er dog ikke afklaret, hvordan salgsmodellen finder sted ved disse frekvenser, men det forventes afklaret i 2010.

"Ministeren vil tage stilling til, om det skal være en auktion eller et udbud, når frekvenserne er frigjort," siger Søren Johansen.

John Strand vurderer, at der bliver tale om en auktion, og at frekvenserne vil blive brugt til LTE-teknologien.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Test Manager

Netcompany A/S

Network Engineer

team.blue Denmark A/S

Network Engineer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer