It i undervisningen er mere end blot at lave slides til en præsentation og søgninger på nettet. Og det mangler de danske folkeskolelærere at tage højde for. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.
Undersøgelsen bygger på erfaringer fra 11 skoler og kommuner.
Overordnet viser undersøgelsen, at folkeskolerne i vidt omfang har de computere, der skal til, for at lærerne oplever it som en motiverende faktor for eleverne, men samtidig har lærerne endnu ikke taget it til sig som et læringsredskab.
Lærerne skal revurdere undervisningen
Professor på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet, Birgitte Holm Sørensen, har siddet i et eksternt ekspertpanel, som har været med til at vurdere og perspektivere undersøgelsen fra EVA.
Hun forklarer, at undersøgelsen peger på, at it i folkeskolen er kommet til en ny fase: Lærerne skal til at revurdere deres undervisning, så de tænker over, hvordan it kan styrke læringen i alle fag.
"Der sker meget i dag, men det næste ryk er et stort ryk. Det er en ny måde at tænke sit fag på, nye metoder til undervisning," siger Birgitte Holm Sørensen.
Hun opfordrer lærerne til at tænke i muligheder for bedre undervisning i det enkelte fag.
"De skal spørge: Hvordan designer jeg læreprocesserne for børnene bedst muligt med it," opfordrer Birgitte Holm Sørensen.
Fungerer det?
Undersøgelsen, som tager udgangspunkt i 11 skoler og kommuner, viser desuden, at computerne er på plads på skolerne og der er i vidt omfang også internet. Men der er stadig problemer med teknikken.
"Vi er langt med rammerne i Danmark og der er masser af computere," fortæller Birgitte Holm Sørensen.
Hun tilføjer, at det dog ikke er det samme som, at it-understøttelsen af undervisningen er i top.
"Der er problemer med at få udstyret til at virke, specielt i de kommuner, hvor man centraliserer i driften, for så bliver der taget mere hensyn til kommunal administration end til skoler," siger Birgitte Holm Sørensen.
Hun tilføjer, at de fagfolk, som arbejder med it i folkeskolen, er holdt op med at tale om antallet af computere i folkeskolen.
"Nu taler man om antallet af fungerende computere," konstaterer hun.