Konkret og lige til. Sådan skal innovation være, hvis du spørger Rådet for Teknologi og Innovation, som i går bad 50 erhvervsfolk på konferencen FutureNext om konkrete bud på, hvordan man skaber innovation, der kan styrke virksomheden trods krisetider.
Formålet med konferencen var at give danske virksomheder nogle håndterbare råd om, hvordan man kan gå i gang med innovationsprocessen.
Virksomhedslederne får nemlig tudet ørerne fulde af, at innovation er vejen ud af krisen, mens det kniber med at sige præcis, hvordan man går i gang med at udvikle sin virksomhed i en innovativ retning.
Og ifølge Thomas Alslev Christensen, kontorchef i Forsknings- og Innovationsstyrelsen, så er der et sted, hvor man bedst kan give brugbare råd.
"Det er virksomhederne selv bedst til. De virksomheder, som selv står med nedskæringer, overvejelserne om investeringer i udvikling og har brug for innovation," siger kontorchefen.
Han forklarer, at alle de undersøgelser, som styrelsen og rådet har foretaget af innovation, viser, at det ofte er nødvendigt at få input udefra, for at sætte skub i en innovationsproces.
"Vores undersøgelser viser, at alle, der inddrager eksterne parter, står stærkere innovationsmæssigt. Ofte har de internt kun en lille del af de kompetencer, som skal til. Så ved at bytte ideer får man vigtige input," siger han.
It er vejen
Rådet for Teknologi og Innovations opgave er at øge kendskabet til innovative teknologier og til de innovations ordninger, som rådet stiller til rådighed for danske virksomheder.
Thomas Alslev Christensen forklarer baggrunden for at gå bevidst efter konkrete råd.
"Den dagligdag virksomhederne står overfor er konkret. Det er beslutninger her og nu. Vi har villet formidle, at man kan gøre en masse her og nu. Både når det drejer sig om kultur, men også når det drejer sig om at åbne sig til samarbejde," siger han og tilføjer, at it spiller en væsentlig rolle i den proces.
"Alle de kommunikationsmuligheder, man har brug for, ligger på nettet," konstaterer han.
De 50 erhvervsfolk på konferencen kom fra et bredt spektrum af dansk erhvervsliv, blandt andre deltog 3, IBM, CSC, Vestas, Lego og Damvad.
Deltagerne bidrog selv med ideer til innnovation i virksomhederne, diskuterede de forskellige ideer og sluttede med at stemme om hvilke ideer, der er bedst for virksomhederne.
10 gode råd
De 10 ideer til mere innovation i virksomhederne er:
1.
Skab en 24-timers hotline, hvor brugerne af dit produkt eller ydelse hjælper hinanden.
2.
Gør dine leverandører til ambassadører - I har en fælles interesse i salg af dit produkt.
3.
Tag i praktik hos kunden - så du ved, hvordan dit produkt bliver brugt.
4.
Lær at elske klager - så du kan lære af dem.
5.
Lad leverandørerne stille forslag i stedet for udelukkende at stille krav til dem.
6.
Skab en internetbaseret tv-kanal i virksomheden, hvor medarbejderne kan komme til orde.
7.
Brug de tilbageværende medarbejdere og deres netværk til at hjælpe fyrede medarbejdere i job.
8.
Skab et netværk for afskedigede medarbejdere, så de kan blive positive ambassadører for firmaet.
9.
Skab mulighed for, at kunderne kan sende ris og ros til dig på internettet.
10.
Beløn fejl, fordi en nul-fejls-kultur ikke fremmer fornyelse.