Artikel top billede

Adobes Acrobat.com træder ud af beta

Adobe tilbyder nu abonnementer til sit ny webbaserede samarbejdssystem.

Computerworld News Service: Adobe Systems har mandag flyttet sine webbaserede produktivitets- og samarbejdstjenester fra Acrobat.com ud af beta og tilbyder nu betalingsabonnementer til, hvad virksomheden håber vil blive en ny måde for erhvervsbrugere til at samarbejde om dokumentskabelse.

Virksomheden har også introduceret en regnearks-tjeneste ved navn Acrobat Tables, som mandag blev frigivet i en preview-version, fortæller Erik Larson, som er direktør for marketing og produktstyring for Acrobat.com. Af andre tjenester, der er tilgængelige, kan nævnes skriveprogrammet Buzzword, web-møde-værktøjet Adobe Connect Now og det PowerPoint-lignende præsentationsprogram Presentations.

Webbaserede tjenester, der konkurrerer mod traditionelle softwarepakker som Microsoft Office og IBM Lotus er ved at blive mere udbredte, blandt andre tilbyder Google løsninger på dette marked. Adobe er i kraft af sin historie på markedet for dokumentskabelse og dokumentstyring i en stærk position til at tage kampen op mod Office blandt erhvervsbrugere, som også er målgruppen for Acrobat.com.

Adobe tilbyder to abonnements-niveauer til Acrobat.com - Premium Basic og Premium Plus. Begge er tilgængelige som enten månedlige eller årsabonnementer, oplyser Larson.

Premium Basic koster 14,99 dollars (cirka 80 kroner) om måneden eller 149 dollars (cirka 800 kroner) for et år og giver mulighed for at konvertere 10 dokumenter til PDF om måneden og holde web-møder med op til fem deltagere. Premium Plus koster 39 dollars (cirka 200 kroner) om måneden eller 399 dollars (cirka 2.000 kroner) for et år og har ikke noget loft for hvor mange dokumenter, der kan konverteres til PDF og giver mulighed for at holde web-møder med op til 20 deltagere. Adobe tilbyder både telefonisk og webbaseret support til begge abonnementstyper, oplyser Larson.

Et særligt introduktionstilbud indtil 16. juli giver kunder 15 dollars rabat på årsabonnementet for Premium Basic og 50 dollars rabat på årsabonnementet for Premium Plus, tilføjer han.

Adobe tilbyder stadig en gratis basal version af Acrobat.com-tjenesterne udover de betalte abonnementer.

Løbende opdatering og samtidig redigering

Acrobat.com sigter ikke kun efter at give erhvervsbrugere et alternativ til traditionel software som Microsoft Office, men i det lange løb vil Adobe bruge disse tjenester til at hjælpe folk med at samarbejde om dokumenter på en helt ny måde, fortæller Larson.

Tjenesterne i Acrobat.com lader adskillige folk arbejde på og redigere dokumenter samtidig via løbende opdatering, så dokumenterne konstant er aktuelle, og vil give folk indblik i hvem, der arbejder på hvilke dele af et dokument hvornår, samt mulighed for at kommunikere med hinanden direkte fra applikationen, forklarer han.

Slutresultatet er, at folk får en mere effektiv og generelt mere behagelig måde at samarbejde om skabelse af dokumenter, siger Larson, hvilket gør, at folk kan skære ned på antallet af møder og e-mails i forbindelse med at skabe et dokument i en virksomhed.

"Det kan generelt være irriterende at skulle samarbejde med folk, og it kan gøre det endnu værre - det kan blive for teknisk krævende," siger han. Adobe håber, at Acrobat.com vil give enkle samarbejdsværktøjer, der er lette at bruge, så folk faktisk kan nyde at arbejde sammen, når de bruger dem, siger Larson.

Daniel Alegria, som er senior art director hos udvikler af interaktive løsninger Genex, siger, at hvis Adobe lykkes med sin retning med Acrobat.com, kan tjenesterne blive brugbare for hans virksomhed, som har brugt Acrobat.com til at samarbejde om interne dokumenter.

"Vi vil kunne læse og behandle informationer og dele dem på tværs af et team, som skal kunne dele dem videre, i takt med at vi arbejder mod et projekts mål," siger han.

Alegria mener, at idéen om at bruge en online-applikation frem for en lokal applikation på klient-siden til kollaboration er tiltalende, for "selvom din computer går ned, så forsvinder dine dokumenter ikke samtidig," påpeger han.

Han mener dog, at det vil være en hjælp, hvis Adobe udvider sine tjenester udover dokumentstyring og samarbejde om individuelle dokumenter til også at tilbyde styring og kollaboration af hele sæt af dokumenter til projekter, der bruger forskellige applikationer.

"Det ville være meget tiltalende for os," fastslår han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere