Artikel top billede

Adobes Acrobat.com træder ud af beta

Adobe tilbyder nu abonnementer til sit ny webbaserede samarbejdssystem.

Computerworld News Service: Adobe Systems har mandag flyttet sine webbaserede produktivitets- og samarbejdstjenester fra Acrobat.com ud af beta og tilbyder nu betalingsabonnementer til, hvad virksomheden håber vil blive en ny måde for erhvervsbrugere til at samarbejde om dokumentskabelse.

Virksomheden har også introduceret en regnearks-tjeneste ved navn Acrobat Tables, som mandag blev frigivet i en preview-version, fortæller Erik Larson, som er direktør for marketing og produktstyring for Acrobat.com. Af andre tjenester, der er tilgængelige, kan nævnes skriveprogrammet Buzzword, web-møde-værktøjet Adobe Connect Now og det PowerPoint-lignende præsentationsprogram Presentations.

Webbaserede tjenester, der konkurrerer mod traditionelle softwarepakker som Microsoft Office og IBM Lotus er ved at blive mere udbredte, blandt andre tilbyder Google løsninger på dette marked. Adobe er i kraft af sin historie på markedet for dokumentskabelse og dokumentstyring i en stærk position til at tage kampen op mod Office blandt erhvervsbrugere, som også er målgruppen for Acrobat.com.

Adobe tilbyder to abonnements-niveauer til Acrobat.com - Premium Basic og Premium Plus. Begge er tilgængelige som enten månedlige eller årsabonnementer, oplyser Larson.

Premium Basic koster 14,99 dollars (cirka 80 kroner) om måneden eller 149 dollars (cirka 800 kroner) for et år og giver mulighed for at konvertere 10 dokumenter til PDF om måneden og holde web-møder med op til fem deltagere. Premium Plus koster 39 dollars (cirka 200 kroner) om måneden eller 399 dollars (cirka 2.000 kroner) for et år og har ikke noget loft for hvor mange dokumenter, der kan konverteres til PDF og giver mulighed for at holde web-møder med op til 20 deltagere. Adobe tilbyder både telefonisk og webbaseret support til begge abonnementstyper, oplyser Larson.

Et særligt introduktionstilbud indtil 16. juli giver kunder 15 dollars rabat på årsabonnementet for Premium Basic og 50 dollars rabat på årsabonnementet for Premium Plus, tilføjer han.

Adobe tilbyder stadig en gratis basal version af Acrobat.com-tjenesterne udover de betalte abonnementer.

Løbende opdatering og samtidig redigering

Acrobat.com sigter ikke kun efter at give erhvervsbrugere et alternativ til traditionel software som Microsoft Office, men i det lange løb vil Adobe bruge disse tjenester til at hjælpe folk med at samarbejde om dokumenter på en helt ny måde, fortæller Larson.

Tjenesterne i Acrobat.com lader adskillige folk arbejde på og redigere dokumenter samtidig via løbende opdatering, så dokumenterne konstant er aktuelle, og vil give folk indblik i hvem, der arbejder på hvilke dele af et dokument hvornår, samt mulighed for at kommunikere med hinanden direkte fra applikationen, forklarer han.

Slutresultatet er, at folk får en mere effektiv og generelt mere behagelig måde at samarbejde om skabelse af dokumenter, siger Larson, hvilket gør, at folk kan skære ned på antallet af møder og e-mails i forbindelse med at skabe et dokument i en virksomhed.

"Det kan generelt være irriterende at skulle samarbejde med folk, og it kan gøre det endnu værre - det kan blive for teknisk krævende," siger han. Adobe håber, at Acrobat.com vil give enkle samarbejdsværktøjer, der er lette at bruge, så folk faktisk kan nyde at arbejde sammen, når de bruger dem, siger Larson.

Daniel Alegria, som er senior art director hos udvikler af interaktive løsninger Genex, siger, at hvis Adobe lykkes med sin retning med Acrobat.com, kan tjenesterne blive brugbare for hans virksomhed, som har brugt Acrobat.com til at samarbejde om interne dokumenter.

"Vi vil kunne læse og behandle informationer og dele dem på tværs af et team, som skal kunne dele dem videre, i takt med at vi arbejder mod et projekts mål," siger han.

Alegria mener, at idéen om at bruge en online-applikation frem for en lokal applikation på klient-siden til kollaboration er tiltalende, for "selvom din computer går ned, så forsvinder dine dokumenter ikke samtidig," påpeger han.

Han mener dog, at det vil være en hjælp, hvis Adobe udvider sine tjenester udover dokumentstyring og samarbejde om individuelle dokumenter til også at tilbyde styring og kollaboration af hele sæt af dokumenter til projekter, der bruger forskellige applikationer.

"Det ville være meget tiltalende for os," fastslår han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere