Computerworld News Service: Google annoncerer på sin research team blog, at en ny database ved navn Fusion Tables havde set dagens lys. Den er designet til at overkomme de begrænsninger, som en konventionel relations-database er udsat for.
Fusion Tables er nærmere bestemt blevet bygget til at simplificere en række handlinger, som ellers er notorisk indviklede i relationsdatabaser. For eksempel integration af data fra flere, heterogene kilder og muligheden for at samarbejde om større datasæt, fortæller Google.
"Så længe man ikke kan tilbyde alle adgang til den samme server, så vil data blive kopieret, mailet og ftp'et - og det resulterer meget hurtigt i, at folk arbejder i forskellige versioner," skriver Google i det indlæg, der ellers er blevet noget overset, nok fordi den blev udsendt samme dag, som virksomheden afholdt sin højtprofilerede pressekonference om lanceringen af Google Apps Sync til Microsoft Outlook.
Fusion Tables gør brug af 'data-spaces' teknologi, som har potentiale til at kunne sende de konventionelle databaser hen i kassen med drejeskivetelefonerne, siger Stephen E. Arnold, som er analytiker med speciale i teknologi og økonomi og chef for Arnold Information Technology
Data spaces-konceptet har eksisteret siden starten af 1990'erne, og Google har udviklet på det siden 2005-opkøbet af virksomheden Transformic, som var pionerer på området, tilføjer han.
Med data-spaces-teknologien søger man at løse problemet med de mange forskellige typer data og formater, der findes inden for en enkelt organisation. I dag er virksomhederne typisk nødt til at bruge mange penge og ressourcer på at rense data og gøre dem sammenlignelige, før de kan lagres eller analyseres.
Vil løse "babelstårns-problemet"
Udviklerne bag data-spaces forestiller sig et system, der kan skabe en indeksering, der giver adgang til data i alle de forskellige formater og typer, hvilket vil løse 'babelstårns-problemet', som Stephen E. Arnold kalder det.
I tilfældet Fusion Tables, vil teknologien give Google mulighed for at tilføje en tredje koordinat til den konventionelle, todimensionelle database. Den tredje koordinat vil indeholde elementer som produktanmeldelser, blog-indlæg, Twitter-beskeder og lignende. Derudover findes også en fjerde dimension med real-time opdateringer, fortæller han.
"Så nu står vi med en n-cube, et fire-dimensionelt rum, og i det rum kan vi foretage alle mulige former for nye søgninger, som i sidste ende vil skabe både nye produkter og nye muligheder på markedet, siger Stephen E. Arnold, hvis forskning på området inkluderer en undersøgelse lavet for IDC sidste august.
"IBM, Microsoft og Oracles værste mareridt står for døren nu. Google vil konstruere data-spaces og implementere nye former for søgninger," fortæller han og tilføjer, at de andre er blevet taget fuldstændig med bukserne nede.
Fusion Tables er en meget tidlig version af produktet, hvilket også bliver tydeliggjort ved dets 'Labs'-label, som betyder, at Google anser det for stadig at være på eksperimental-stadiet. "Som sædvanligt med de tidlige udgivelser, så er der stadig meget, der mangler, og vi glæder os til at høre jeres feedback," skriver Google i indlægget.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen