En række klare anbefalinger og et klart fokus-skifte udgør kernen i den ambitiøse digitale masterplan, som tænketanken CIO Innovation Forum - der består af en række af landets førende digitale beslutningstagere - nu barsler med.
Rapporten udgør den foreløbige afslutning på tre års arbejde med at identificere barrierer og formulere løsninger på spørgsmålet om, hvordan Danmark kan bibeholde sin position som et af verdens førende it-lande.
Det er en evighed på 14 år siden, at der sidst er blevet formuleret en ambitiøs fremtidsrapport om mål og retning for it-udviklingen i Danmark.
Det var i 1995, og visions-rapporten hed dengang "Info-samfundet 2000." I dag hedder visionspapiret "Det digitale skabersamfund - en vision for Danmark."
Der skal sadles om
I sin essens er budskabet, at Danmark har brug for helt at sadle om i det digitale fokus. Vi skal ikke længere have fokus på forbruger-siden af it - altså hvordan befolkningen anvender it bedst muligt til at tappe viden og informationer - men derimod på skaber-siden af it - altså på hvordan vi ved hjælp af it kan skabe, innovere, producere og distribuere produkter.
"Danmark skal være centrum for digital innovation, og vi har brug for at revurdere it-dagsordenen: It skal anvendes til at skabe velfærd," siger Lars Mathiesen, CIO i Nykredit og en af hjernerne bag CIO Innovation Forum.
For at den nye vision skal kunne løftes, har CIO Innovation Forum formuleret en række forudsætninger og indsatsområder, som efter tænketankens mening kræver opmærksomhed, hvis målet skal nås.
Det handler dels om at definere et nyt sæt digitale kompetencer dels at formulere en plan for, hvordan befolkningen kommer med på vognen. It-branchens dårlige image og den manglende forståelse for, hvad it kan bruges til, står her som en markant barriere - ikke mindst når det handler om rekrutteringen til it-uddannelserne og til it-branchen.
Ifølge det nye visions-papir er det helt essentielt, at ingen dansker fravælger mulighederne i it på grund af manglende forståelse for it som fag og redskab.
"Vi skal skabe et nyt sprog for it, så befolkningen forstår, hvilke underværker vi kan skabe med it," lyder det fra Mikael Lindholm, tidligere chefredaktør for Computerworld, som har været med til at etablere CIO Innovation Forum.
Er vi for dumme? Og for dårlige?
Når det handler om de digitale kompetencer, er udviklingen flad - i hvert fald når det gælder de brugermæssige færdigheder, viser tal fra Danmarks Statistik.
Omkring 40 procent af danskerne er stadig deciderede it-analfabeter. Mange af dem tilhører den ældre generation, men det er påfaldende, at kun godt hver anden dansker mellem 16 og 24 år har meget gode it-færdigheder.
"Det er ikke tilfredsstillende. Det burde være alle - ikke mindst fordi det er et ‘moving target,' hvor kravet til kompetencerne hele tiden vokser," siger Adam Lebech, konstitueret vicedirektør i IT- og Telestyrelsen.
Han henviser til en stor EU-undersøgelse, som blandt andet viser, at 90 procent af alle nye job kræver it-færdigheder, samt at folk med it-færdigheder har højere beskæftigelsesgrad, højere løn og mindre risiko for at blive fyret.
Derfor skal alle danskere kort og godt være med, lyder det fra CIO Innovation Forum.
"Det er indlysende, at it er afgørende, når det handler om innovation og konkurrence-evne og for de demokratiske processer. Vi mener, at de basale bruger-færdigheder er meta-færdigheder på linje med at læse og skrive," siger Klaus Kvorning Hansen, formand for Dansk IT og CIO i Pen-Sam.
Derfor er det nødvendigt fremover at operere med to typer it-færdigheder, der sigter ud i fremtiden. Den ene er de helt basale færdigheder - som at anvende en computer, søge på nettet og lignende. Den anden er skaber-færdighederne, der som noget nyt skal have fokus.
Står meget slemt til
"Det står meget slemt til på kompetence-siden, og derfor må der omgående sættes ind. Alt for mange mangler de mest basale færdigheder og alt for få søger it-uddannelserne. Fokus skal flyttes fra bruger-aspektet til skaber-aspektet, og der må sættes ind på en hård og konkret måde i både dybden og bredden og på tværs af alle niveauer og ressort-områder," siger Klaus Kvorning Hansen.
Skal Danmark for alvor udvikle sig på it-området, kræver det, at der fortsat uddannes mange it-folk.
Her har CIO Innovation Forum for længst identificeret det faldende optag på it-uddannelserne som en alvorlig barriere, der primært skyldes et støvet og trist billede blandt de unge af it-faget.
Denne forestilling fastholdes af studievejledningerne på landets skoler, ligesom virksomhederne er for dårlige til at åbne armene for de unge, lyder det fra CIO Innovation Forum.
"Vi skal sørge for, at de unge ser it-faget, som det er, og vi mangler stadig at se, at Videnskabsministeriet eller Undervisningsministeriet træder ind som koordinerende organ til denne opgave," siger Allan Fischer-Madsen, Devoteam og medlem af CIO Innovation Forum.
Toget er sat i gang
I 2007 udgav regeringen en digitaliserings-strategi for den offentlige sektor.
Finansminister Kristian Jensen har sat fokus på it, hvilket han har understreget med sin store it-reform af Skat, hvor han tidligere var minister.
Arbejdet med de store centrale it-institutioner i det offentlige, Statens IT og Kombit, er blevet sat i gang. Flere departementschefer går ind i it-projekter i deres organisationer.
Højhastighedskomiteen er på vej med sine anbefalinger, undervisningsminister Bertel Haarder (V) har igangsat arbejdet med at måle skoleelevers digitale kompetencer.
Den nedadgående kurve for optag på it-uddannelserne synes knækket. Og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har fokus på it, hvilket han i januar som finansminister understregede efter kritik fra Rigsrevisionen af det offentliges it-projekter.
"Der er meget få af vores centrale tiltag, der ikke har et betydeligt element af it," lød det dengang.
Noget sker der altså. Det går den rigtige vej, og det vedkender Lars Mathiesen, der som daværende formand for Dansk IT var med til at formulere ideerne bag CIO Innovation Forum, da også.
"Toget er sat i gang. Da vi grundlagde CIO Innovation Forum kunne vi med klar stemme sige, at der ikke sker noget. I dag siger vi, at der ikke sker nok. Vi er et sted, hvor vi har brug for styring og lederpower, og vi mener, at Finansministeriet må påtage sig en lederrolle. Det næste store skridt bliver for alvor at få politisk vilje bag," siger Lars Mathiesen.
Den holdning understreges af, at mange af anbefalingerne fra CIO Innovation Forum indebærer en stor grad af offentlige initiativer, offentligt lederskab og offentligt ansvar.
Fra det offentliges side er det imidlertid ikke så simpelt, lyder det fra konstitueret vicedirektør i IT- og Telestyrelsen, Adam Lebech.
"Der er ikke noget ‘quick fix.' Den offentlige sektor er kompliceret og kan ikke køres som koncern med topstyring. Man kan ikke løse alle problemer ved at sætte Finansministeriet ind for bordenden," fastslår han.
Hovedbudskaberne fra CIO Innovation Forum
- Digitale kompetencer på brugerniveau skal betragtes som grundlæggende færdigheder på linje med læsning og skrivning.
- Der er brug for et markant nationalt digitalt kompetenceløft på tværs af hele uddannelsessektoren fra folkeskolen til de videregående uddannelser.
- It's omdømme skal styrkes i befolkningen. Ikke mindst undervisnings- og videnskabsministeren bør være fremtrædende i dette arbejde.
- Der skal mere fokus på udviklingen af kvaliteten af de offentlige digitale services. Fokus skal flyttes fra effektivisering til kvalitetsforbedring med borgeren og virksomheden i centrum,
- Der skal skabes rammer for erfaringsoverførsel fra det private til det offentlige.
- Den offentlige sektor skal udvikle sig i en mere innovativ retning.
- Det offentlige skal sætte skub i digitaliseringskravene til erhvervslivet, så papiret fjernes.
- Der skal udarbejdes en sammenhængende, offentlig strategi for digitaliserings-støtte til de små og mellemstore virksomheder.
- Virksomhederne skal motiveres til at skabe digital innovation.