"B&O ligger i et helt andet segment. Vi vil lave produkter, som alle har råd til."
Eskild Hansen, chef for Ciscos europæiske designcenter, afviser pure tanken om, at placeringen af det et år gamle designcenter, skulle have noget med elektronikvirksomheden i Struer at gøre.
Et faktum er det dog, at B&O er kendt i hele verden for netop design af forbrugerelektronik, lige som det også er et faktum, at Cisco har ambitioner om at være verdensledende på netop dette område.
Og sandelig om Eskild Hansen ikke tidligere har tegnet B&O-produkter, da han for et par år siden arbejdede i B&O's chefdesigner David Lewis' tegnestue i København.
"Vi her en meget stærk designtradition i Danmark, vi kan bygge på. London er dyr at etablere sig i. Paris er hovedstad for mode, mad og kunst, mens Berlin er stærk på musik og alternativ kunst. Barcelona er meget præget af sydeuropæisk kultur og arkitektur. Danmark ligger simpelthen bare godt i forhold til resten af Europa. Og så har World Economic Forum for tredje år i træk Danmark som det mest it-parate land i verden," lyder Eskild Hansens forklaring på, hvorfor Danmark lægger matrikel til Cisco-satsningen.
Tungt på verdensmarkedet
Uanset om Cisco ender med at blive det nye B&O eller ej, blæser der helt nye nye vinde gennem den gamle netværkskæmpe. Cisco er verdens største producent af netværk, switche og routere, og navnet signalerer infrastruktur og it-backbone.
Men Cisco agter at sætte sig tungt på verdensmarkedet for forbrugerelektronik i underholdningsgenren. Maskiner til lyd, video og billeder, der udnytter den platform, som Cisco traditionelt er bedst til, nemlig netværket.
Derfor kan hr. og fru Jensen, som næppe nogensinde har hørt om virksomheden, lige om lidt købe et komplet trådløst stereoanlæg, der står Cisco på. Anlægget vil trådløst streame familiens musik til højttalere i alle husets rum, og ægteparret Jensen vil kunne tilslutte alle typer afspillere.
Hvis den Cisco-ambition lyder lige så lidt sandsynlig, som at den lokale Føtex også tilbyder at implementere ERP-systemer og hoste datacentre, er det fordi, man ikke kender Eskild Hansen.
Netværket er platformen
Som Ciscos europæiske chefdesigner leder han det ene af to globale designcentre. Det ene ligger i Hørsholm, nord for København. Det andet ligger i Irvine, syd for Los Angeles.
Han kalder Ciscos strategiske beslutning om at blive en af verdens førende elektronikproducenter til det private marked, for overbevisende og helhjertet.
"Ciscos filosofi er den, at når vi går ind på et område, så er det for at blive førende. Vi skal gøre det her på det allerhøjeste plan. Og det er vel at mærke i en virksomhed, der ikke har nogen tradition for design. Det er vores ambition at bygge Ciscos forbrugerforretning op til noget meget stort. Derfor laver vi partnerskaber og opkøber virksomheder," siger Eskild Hansen.
Cisco købte i 2003 virksomheden Linksys, der blandt andet udvikler forbrugerelektronik. Der står også Linksys by Cisco på det nye trådløse stereoanlæg.
Cisco arbejder i øjeblikket på at købe virksomheden Pure, der laver et smart videokamera ved navn Flip. Det er mere mobilt, livsstilsorienteret og nemmere at bruge, end de traditionelle kameraer, fortæller Eskild Hansen.
"Video er en nøgleteknologi for fremtidens kommunikation. Videoklip skal sendes og bruges med det samme, og det bruger vi nettet til. Det er lige præcis her, Cisco er stærke. Netværket er platformen."
Det er her, Cisco har den største fordel som elektronikproducent i forhold til konkurrenterne, mener han
"Nettet skal i dag være integreret i alle apparater. Det kræver viden om internet-infrastruktur og om alle mulige avancerede protokoller. Det er lige præcis det, Cisco kan. Derfor er det vores store mulighed for at gøre en forskel i denne branche," siger Eskild Hansen
En uafbrudt rejse
Siden Eskild Hansen blev valgt til jobbet sidste år i maj, har han været på en uafbrudt rejse i mere end én forstand.
"Alle taler om globalisering. Jeg udlever det dagligt gennem mit arbejde," siger han.
På hans selvdesignede opslagstavle på kontoret i Hørsholm, vidner hans enorme samling af do not disturb-skilte, som han har pillet af snese af hoteldørhåndtag rundt omkring i verden, om en heftig fysisk rejseaktivitet.
Udover flyafgange og hotellerne, er hans designer-hjerne sat i research-mode efter alt, hvad der rører sig inden for kultur og i menneskers dagligdag. Teknologi og forståelse for, hvordan mennesker fungerer og hvad de ønsker, er nøglebegreberne i hans arbejde for Cisco.
"Internet i folks hjem har traditionelt været koncentreret om hjemmekontoret, med pc, printer og et par højttalere. Det har ændret sig, og i dag er internet et socialt medie, og handler lige så meget om musik, tv og film."
Det overordnede mål er, at alt indhold skal være tilgængeligt til enhver tid på ethvert device.
"Når vi sidder og taler om min farfar, skal jeg med det samme kunne finde et billede af ham, og vise det på din telefon."
Arveligt belastet
Der er en grund til, at han nævner sin farfar. Eskild Hansen er nemlig ualmindelig arveligt belastet. Begge hans forældre er uddannede arkitekter med afgangseksamen fra arkitektskolens designlinie.
Og han er opkaldt efter sin farfar, der som ung havde et lampefirma, hvor han selv designede sine lamper. Nutidens Eskild Hansen designede da også sin første lampe som seksårig.
"Min farfars håndskitse ligner meget min måde at tegne på, så jeg har en tegning hængende derhjemme med en lampe og signaturen 'Eskild Hansen - 1930'," siger Eskild Hansen.
Han startede selv på arkitektskolen, men besluttede, at designstudiet var mere tværfagligt og farverigt. Og at det i øvrigt ville være cool, ikke at have den eksakt samme uddannelse som mor og far. Men han er helt og aldeles flasket op med design.
"Vi har rejst utroligt meget i min barndom, og design og arkitektur er oplevet gennem arkitekt- og designerøjne. Det er klart, det smitter af."
Efter at have afsluttet uddannelsen som industriel designer fra Danmarks Designskole i 2000, tog han umiddelbart efter sin eksamen til New York for at arbejde for Rockwell Group. Forinden havde han afleveret sit afgangsprojekt, der var lavet sammen med Nokia. Det handlede om fremtidens måde at kommunikere på.
"Det var i 1999, hvor videotelefoni og billedbeskeder på farvedisplay var nærmest science fiction. Men det ramte plet med, hvad der faktisk skete seks år senere, og er stadig et relevant projekt," siger Eskild Hansen.
Gennemtænkte lokaler
Eskild Hansen havde selvfølgelig foretrukket, at hans designcenter havde ligget på en lækker adresse midt i København, men nu havde Linksys i forvejen udviklingsfaciliteter i Hørsholm, i skikkelse af den danske virksomhed KiSS, der var førende inden for netværks-DVD-afspillere, og udviklede det første produkt, der kunne afspille det komprimerede divX-format
"Det var den første, og den virkede næsten," griner Eskild Hansen, som var designchef i KiSS.
Det var vigtigt for Eskild Hansen at indretningen af hans designcenter skulle signalere noget helt andet, end det, man normalt forventer at møde i en virksomhed med 30.000 ingeniører.
Derfor er designcentret en gennemtænkt række lokaler og gange, med specialdesignede reoler, flytbare opslagstavler, fede lamper og farver, og et eget udviklet kaffebord lakeret som et backgammonbræt, hvor spidserne danner Cisco-logoets karakteristiske fase-kurver.
Ikke tid til backgammon
"Der er nu ikke noget, der har tid til at spille backgammon," bemærker Lars Petersen tørt, da han passerer bordet for at fremvise designcentrets 400.000 kroner dyre 3D-printer, der befinder sig i Georg Gearløs-værkstedet i kælderen.
Lars Petersen er den eneste uddannede ingeniør i designcentret, og det er ham, der sørger for at designernes ideer kan blive omsat til fysiske emner.
Han har også kontakten til de værkstøjsmagere, der fremstiller plastsprøjte-støbeværktøjerne, når for eksempel en ny fjernbetjening tager form på designernes kæmpestore sorte tavle i det kulørte møderum.
3D-printeren kan fremstille en prototype i gipsmateriale på et par timer. Det er vigtigt for designerne at få det, de har tegnet, fysisk i hånden.
"Vi skal udvikle produkter, der giver brugerne den der følelse af, at produktet, er lavet lige præcis til dem. Det er iPod'en et godt eksempel på. Det er et meget personligt stykke isenkram.
Målt og vejet
Eskild Hansen refererer til Ciscos globale designchef i USA. En gang om ugen holder han møde via videokonference med chefen, men sender ham ikke lange rapporter hver måned.
"Jeg arbejder løs i den retning, vi aftaler, og vi er i tæt kontakt."
Man bliver imidlertid ikke ansat i et stort amerikansk it-firma uden at have en karriereplan og blive målt på sine resultater og evalueret af sin performance.
"Vi prøver at dokumentere vores produktivitet ved antallet af projekter og måder at synliggøre, hvad vi laver," siger Eskild Hansen.
Værdien af designcentrets arbejde er ikke en størrelse, man umiddelbart kan måle på,
"Hvad er Return On Investment på, at jeg abonnerer på en masse globale mode- og designblade for at hente inspiration til design? Det kan man ikke gøre op den måde. Tag Apple som eksempel. Hvis de ikke satsede på design, var der ikke nogen virksomhed. Og hvad ville B&O være uden design? Spørgsmålet giver ikke mening. Hvad nu hvis man manglede.. lungerne? "