Artikel top billede

Nyhedsbreve sætter skub i forretningen

Klumme: Nyhedsbreve er eminente til at brandbuilde forretningen. Men kvaliteten skal være i top.

Nyhedsbreve kan bruges til meget, og mange virksomheder fokuserer på det direkte salg, og det er jo også meget fornuftigt. Men nyhedsbreve kan mere end det, og hvis man gør sig umage, så er nyhedsbreve uendeligt gode til brandbuilding, altså at skabe en præference for ens produkter og virksomhed.

Jeg kender det fra mig selv. Jeg ved ikke noget bedre end at modtage et godt skrevet nyhedsbrev inden for et emne, der interesserer mig, og jeg afsætter gerne tid til at læse det ordentligt.

Men det kræver også, at kvaliteten er helt i top, ellers ryger det ud. Så endnu engang vil jeg huske på, at det er langt bedre at lade være med at love, at nyhedsbrevet bliver sendt ud hver 14. dag, og i stedet sende det ud, når man virkelig har noget på hjerte.

Man må begynde med at vurdere, om man selv har evnerne til at skrive nyhedsbrevet. At skrive noget andre gider læse, er et håndværk, og det er ikke alle, der har tiden og talentet til at lære det.

Dertil kræver det også, at man kan finde de gode og spændende vinkler til historierne, så man skubber sit brand i den rigtige retning og ikke giver et forvirret signal om virksomheden.

At arbejde med sit nyhedsbrev er i høj grad en vigtig del af ens brandbuilding, og noget man derfor skal tage yderst alvorligt.

Tænk bare på de tv-reklamer man ser på de mindre kanaler, hvor ejeren lidt ubehjælpsomt står og fortæller om sine produkter, mens man tydeligt kan se, at kvaliteten af selve tv-produktionen er meget lav.

Det er fint nok, hvis man vil signalere mand og kone-virksomhed, men en katastrofe, hvis man vil signalere, at man er stor, etableret og professionel.

Med andre ord vil jeg anbefale, at man hyrer en god tekstforfatter, der for eksempel kommer på besøg i virksomheden en gang om måneden og suger information til sig.

Bliv en "ven af huset"

En god tekstforfatter kan nemt sætte sig ind i de tanker og strategier, virksomheden har og sørge for, at budskaberne er med til at styrke det brand, man arbejder på og ikke nedbryder eller forplumrer det.

En sidegevinst er det desuden, at de vinkler, tekstforfatteren finder til nyhedsbrevet, ofte let og elegant kan laves om til pressemeddelelser, og så slår man to fluer med et smæk.

Værdien af et godt nyhedsbrev vil vise sig over tid og have en god værdi i forhold til at knytte kunderne tættere på forretningen. Kunden vil få en god viden om virksomhedens holdninger, værdier, og hvilke produkter de kan tilbyde og dertil få knyttet de rette historier til produkterne, så de fremstår mere unikke.

Den dag kunden står og har brug for et produkt, virksomheden kan levere, så er man "top of mind", og man har distanceret sig kraftigt fra konkurrenterne, da man nærmest er "ven af huset".

Med andre ord er chancen for, at kunden køber produktet, langt større, og prisen bliver derfor mere underordnet, og det er jo en stor kvalitet i den konkurrenceprægede verden, vi lever i.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere