Nyhedsbreve kan bruges til meget, og mange virksomheder fokuserer på det direkte salg, og det er jo også meget fornuftigt. Men nyhedsbreve kan mere end det, og hvis man gør sig umage, så er nyhedsbreve uendeligt gode til brandbuilding, altså at skabe en præference for ens produkter og virksomhed.
Jeg kender det fra mig selv. Jeg ved ikke noget bedre end at modtage et godt skrevet nyhedsbrev inden for et emne, der interesserer mig, og jeg afsætter gerne tid til at læse det ordentligt.
Men det kræver også, at kvaliteten er helt i top, ellers ryger det ud. Så endnu engang vil jeg huske på, at det er langt bedre at lade være med at love, at nyhedsbrevet bliver sendt ud hver 14. dag, og i stedet sende det ud, når man virkelig har noget på hjerte.
Man må begynde med at vurdere, om man selv har evnerne til at skrive nyhedsbrevet. At skrive noget andre gider læse, er et håndværk, og det er ikke alle, der har tiden og talentet til at lære det.
Dertil kræver det også, at man kan finde de gode og spændende vinkler til historierne, så man skubber sit brand i den rigtige retning og ikke giver et forvirret signal om virksomheden.
At arbejde med sit nyhedsbrev er i høj grad en vigtig del af ens brandbuilding, og noget man derfor skal tage yderst alvorligt.
Tænk bare på de tv-reklamer man ser på de mindre kanaler, hvor ejeren lidt ubehjælpsomt står og fortæller om sine produkter, mens man tydeligt kan se, at kvaliteten af selve tv-produktionen er meget lav.
Det er fint nok, hvis man vil signalere mand og kone-virksomhed, men en katastrofe, hvis man vil signalere, at man er stor, etableret og professionel.
Med andre ord vil jeg anbefale, at man hyrer en god tekstforfatter, der for eksempel kommer på besøg i virksomheden en gang om måneden og suger information til sig.
Bliv en "ven af huset"
En god tekstforfatter kan nemt sætte sig ind i de tanker og strategier, virksomheden har og sørge for, at budskaberne er med til at styrke det brand, man arbejder på og ikke nedbryder eller forplumrer det.
En sidegevinst er det desuden, at de vinkler, tekstforfatteren finder til nyhedsbrevet, ofte let og elegant kan laves om til pressemeddelelser, og så slår man to fluer med et smæk.
Værdien af et godt nyhedsbrev vil vise sig over tid og have en god værdi i forhold til at knytte kunderne tættere på forretningen. Kunden vil få en god viden om virksomhedens holdninger, værdier, og hvilke produkter de kan tilbyde og dertil få knyttet de rette historier til produkterne, så de fremstår mere unikke.
Den dag kunden står og har brug for et produkt, virksomheden kan levere, så er man "top of mind", og man har distanceret sig kraftigt fra konkurrenterne, da man nærmest er "ven af huset".
Med andre ord er chancen for, at kunden køber produktet, langt større, og prisen bliver derfor mere underordnet, og det er jo en stor kvalitet i den konkurrenceprægede verden, vi lever i.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.