Jeg er konsulent.
Hvis jeg ser en proces, der kan optimeres, vil jeg anbefale, at man gør det. Også selvom det kan koste nogen jobbet. Det ødelægger ikke min nattesøvn. Slet ikke.
I løbet af de seneste år er jeg imidlertid nået til en erkendelse, der har fået mig til at sætte spørgsmål ved en række af de konsulent-dogmer, jeg er opdraget med.
Dogmer om effektivitet og design af den perfekte organisation. Det handler om værdien af tillid.
Tillid er den nye kontrol
Tillid bliver det 21. århundredes væsentligste konkurrenceparameter. "Tillid er den nye kontrol.."
Organisationer, der er i stand til at operere på basis af gensidig tillid, vil over tid slå virksomheder der baserer deres styringsfilosofi på kontrol og nøgletal. Simpelthen fordi de vil være langt mere effektive og vil kunne producere langt bedre kvalitet.
Men tillid kommer med en pris. Hvis man bryder tilliden, må man ud.
Det har ledet mig til at formulere Zangenbergs første lov om effektivitet: "De mest effektive organisationer består af mennesker, der stoler på hinanden."
Egennyttemaksimering
Jeg har baseret denne lov på en lang række observationer - senest i en amerikansk virksomhed, som på alle måder tilskyndede til egennyttemaksimering. En partner blev målt på en del af omsætningen i en region.
Hvis den ene partner hjalp den anden med et kompliceret projekt, var det i princippet spild af tid - det fik han eller hun ikke selv noget ud af.
Sådan fungerede hele virksomheden. I en enkelt region valgte tre partnere at hjælpe hinanden.
Man indgik en aftale i tillid til, at de to andre ville gøre som en selv: Hjælpe, når der var behov for det.
Chancen for at få succes med et kompliceret salg var betydelig større, når man på denne måde slog pjalterne sammen.
Var der nogen, der mumlede 'socialisme'?
I løbet af to år blev regionen den mest succesfulde i hele virksomheden på alle de parametre, man kunne finde på at måle på.
Man sendte controllere ud fra det amerikanske hovedkontor, der nedbøjet måtte konstatere, at der ikke var tale om en "best practice" man kunne kopiere til de øvrige regioner - succesen var jo baseret på noget så flygtigt og risikabelt som tillid.
"Socialisme" var der vist nogen, der hånligt mumlede.
Tillid virker - og sparer masser af tid
Men tillid virker.
Når man opererer på basis af tillid, sparer man en masse tid på at kontrollere og opbygge millimeter-demokratiske systemer.
Man bruger ikke tid på at beskytte sig mod de andre, der nok vil forsøge at gavne sig selv på ens bekostning. Når man giver, får man. Det er ret enkelt. Og effektivt.
En anden vigtig iagttagelse handler om forholdet mellem kvalitet og effektivitet. Alle virksomheder ønsker effektivitet, for bedre effektivitet giver større overskud og dermed "shareholder value".
Kvalitet er også vigtig, fordi dårlig kvalitet koster både omsætning og udgifter til at håndtere fejl etc.
For medarbejderne er kvalitet dog meget mere end det. Kvalitet er knyttet til faglig stolthed. Til identitet.
Medarbejdere ønsker at yde deres bedste. Medarbejdere ønsker at levere kvalitetsydelser og kvalitetsprodukter. Zangenbergs anden lov om effektivitet siger: "Hvis man belønner kvalitet, får man også effektivitet, men ikke omvendt."
Der sker nemlig helt bemærkelsesværdige ting, hvis man tiltror medarbejdere at optimere deres egne processer, arbejdsgange metoder etc. med det mål at forbedre kvaliteten.
Hvis man viser den tillid, vil man ofte opleve klare kvalitetsløft.
De selvstyrende teams i hjemmeplejen, helpdesk-medarbejderne i it-afdelingen eller konsulenterne i det store konsulentfirma vil belønne den tillid der vises dem, og finde nye veje til bedre ydelser og produkter.
Og en helt naturlig del af denne proces vil være, at man fjerner ineffektive elementer - ikke fordi de er ineffektive, men fordi de ikke bidrager til kvaliteten.
Nej, jeg er ikke blevet blødpå mine gamle dage. For skal alt dette virke, må man være hård.
Succes kræver deltagelse. Tillid er en absolut størrelse. Man kan ikke arbejde med 50 procent tillid. Så de, der ikke vil deltage, og de, der bryder tilliden, må ud. Uden diskussion.
Henrik Zangenberg er selvstændig it-strategisk konsulent.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.