I slutningen af sidste år fik en af de danske pioner-portaler på internettet, Jubii, en ny ejer. Og ejeren Peter Lundsgaard har tilsyneladende købt en underskudsforretning.
Men eftersom Peter Lundsgaard selv var direktør i Jubii, da han købte virksomheden med støtte fra en række danske investorer, må man gå ud fra, at han vidste, hvad han gik ind til.
Og det er ikke opmuntrende, hvis man ser på Jubiis regnskaber for sidste år. Omsætningen er faldet med 25 procent til 34 millioner kroner og underskuddet landede sidste år på godt 25,6 millioner kroner.
De deprimerende regnskabstal er blot de sidste i en stribe på fem år, hvor underskuddet i alt er løbet op i mere end 110 millioner kroner for selskabet.
Den stribe af dårlige resultater har Peter Lundsgaard, der overtog Jubii ved udgangen af 2008, bebudet, at han vil rette op på.
Røde tal i år
Lundsgaard, som selv har været direktør i Jubii i fem år, trådte allerede kort efter overtagelsen af Jubii tilbage, for at gøre plads til en ny direktør i Jubii.
Det er Henrik Busch, der kom fra en stilling i Go Viral.
Og ifølge den nye ejer er der allerede sket meget.
"Vi mener jo ikke, at det er et hul i jorden. Vi er et andet selskab i dag, end det selskab vi købte," siger Peter Lundsgaard til Business.dk i forbindelse med regnskabet.
Han forventer først sorte tal på bundlinjen i 2010.
"Jeg vil godt love, at vi kan mere end halvere underskuddet i år. Men vi går ikke i plus, og det havde vi heller ikke regnet med," siger Peter Lundsgaard til Business.dk.