Læs AidOnlines svar på tiltale: Web-medierne har antik forretningsmodel
Efter AidOnline-tjenesten i går er dukket op på nettes overflade, har flere netmedier raset og svinet tjenesten til, fordi den lokker danskere til at kigge på internettet igennem en browser, der fratager netmedierne deres annoncekroner.
Men det skal være slut nu, mener netmedierne, der er klar med nye våben i kampen mod AidOnline.
Både bold.dk og de to fremtrædende søgemaskineoptimeringsfolk Thomas Rosenstand og Mikkel DeMib har udviklet scripts, som netmedierne kan implementere til at nulstille AidOnlines reklamer og i stedet vise mediehusenes egne reklamer.
"Der er ikke noget galt i at tjene penge, men det er amoralsk, når det sker på bekostning af godtgørende organisationer. Danskerne tænker jo, at de hjælper et godt formål, men konsekvensen er, at i forvejen trængte nyheds- og nichesites mister annoncekroner samt at journalisterne og administrative medarbejdere bliver fyret," siger Thomas Rosenstand fra webbureauet Concept Interest som begrundelse for at udvikle anti-Aidonline-scriptet.
Scriptet vil være til rådighed i dag på hjemmesiden stop-aidonline.dk.
En bombe under nettet
Thomas Rosenstand kalder AidOnline en bombe under nettet, fordi tjenesten og lignende annonce-initiativer i yderste konsekvens vil rydde nettet for kvalitetsnyheder og nichesites, hvor folk kan komme og få råd og vejledning.
"Nødhjælpsorganisationerne deltager også som hælere af annonceindtægterne fra AidOnline - måske ikke rent juridisk, men i hvert fald i moralsk forstand," lyder skudsmålet fra Thomas Rosenstand.
Flere nødhjælpsorganisationer har over for Computerworld bekræftet, at de ikke kan se noget galt med forretningsmodellen.
Det skyldes ifølge hjælpeorganisationerne, at netbrugerne reelt har et frit valg, om de vil støtte organisationerne med AidOnline-værktøjerne eller lade stå til og se de traditionelle banner-reklamer.