Du behøver ikke sige mere end København. Så ved de, hvad du snakker om hos Accenture. For selv efter fire år er sagen om lønsystemerne i Københavns Kommune ikke glemt.
Men direktør Philip Wiig er klar til at tage revanche. For de seneste tre års vækst og gode resultater med andre forretningsområder har efterhånden vasket pletterne af Accentures image.
"Vi er ved at reprioritere, for nu er tiden gået, og vi har været i skammekrogen længe nok. Nu er vi klar igen, og vi hører også fra kunderne, at de er klar," siger Philip Wiig.
Offentlig service er en af de fem industrier, som Accenture fokuserer på. Resultaterne i Danmark på det område er dog ikke imponerende.
"Vi har en alt for lille del af det marked, og det er en konsekvens af sagen i Københavns Kommune. Det er jeg ikke i tvivl om," siger Philip Wiig.
Her fire år efter at sagen blev lukket med et forlig, forklarer Philip Wiig, at Accenture faktisk samtidig havde succes på andre projekter og områder.
"Københavns Kommune havde ikke den helt store konsekvens i de fire andre industrisegmenter. Hvis man kunne filtrere Københavns Kommune fra, så var vi også dengang en virksomhed i vækst," siger han.
Alligevel overskyggedes de gode resultater af sagen i København, hvor Accenture både skulle levere et nyt lønsystem og have løndriften, men blev ramt af problemer, der betød at udbetalingerne var ramt af fejl i flere måneder. Det førte til et forlig, hvor Accenture fik frataget opgaven i 2005.
Philip Wiig har først sat sig i direktørstolen i 2007, men alligevel har sagen haft indflydelse.
"Vi har haft en set-back på det offentlige marked, som vi til dels stadig er ramt af," siger han og tilføjer:
"Vi har langt fra nok opgaver inden for offentlig service. Hvis man ser det i forhold til vores norske forretning, hvor vi har en stor del opgaver inden for det område, så burde vi have mere."
Lav profil
Lav profil er måske den bedste betegnelse for Accentures arbejde med offentlige kunder de senere år. For der er stadig offentlige kunder hos Accenture. Blandt andet Københavns Kommune. Så den manglende gennemslagskraft på markedet er i høj grad også en konsekvens af, at Accenture har vurderet de offentlige opgaver meget nøje.
"Det var ikke prioritet nummer et at få offentlige opgaver, men jeg vil heller ikke kalde det en bevidst tilbagetrækning," siger Philip Wiig.
"Men vi var afklarede med, at i kølvandet på problemerne så ville det være et kontroversielt valg at vælge os til en opgave," siger han og forklarer, at fokus i højere grad blev rettet på de opgaver, der lå i andre brancher.
Ingen angreb
Nu mener direktøren for Accenture i Danmark altså, at bodsgangen er overstået. Man skal dog ikke forvente en stor omvæltning, hvor Accenture går meget aggressivt ind på markedet. Den danske direktør forklarer, at der ofte med de større offentlige opgaver er en lang konkurrenceproces og desuden lange tidshorisonter på selve projektet.
Tidspunktet for at komme tilbage for fuld styrke i markedet for offentlige projekter passer også Accenture godt. For mens andre brancher er hårdt ramt af finanskrisen, så er det offentlige en af de mest stabile kunder, man kunne ønske sig.
"Lige nu ville det især være godt, fordi de offentlige opgaver ikke er ramt så hårdt som de øvrige," siger Philip Wiig og tilføjer, at han tror på projektet.
"Vi arbejder på det. Og jeg tror efterhånden tiden er moden til, vi kommer tilbage inden for det her område."
Og i den mellemliggende periode har Accenture udviklet sin virksomhed til at være bredere, end den var, da man vandt opgaven i Københavns Kommune.
"Vi har flyttet os fra at være nogenlunde enstrenget til at være flerstrenget, siden dengang," fremhæver han.
Philip Wiig vil ikke kommentere selve forløbet, da sagen blev lukket med et forlig med Københavns Kommune.