En sms fra sygehuset tikker ind på mobilen aftenen før, du har en aftale med en speciallæge, og det er slut med rudekuverter fra det offentlige - det hele lander digitalt i dokumentboksen på Borger.dk - og du får besked pr. sms.
Det er et scenarie, der bliver virkelighed næste år, hvis alt går som forventet, efter Økonomistyrelsen nu har valgt eBoks som leverandør af NemSMS og den digitale dokumentboks.
eBoks har i årevis leveret en løsning, hvor private og virksomheder kunne modtage post fra nogle myndigheder og fra en stribe selskaber. Hele 1,9 millioner danskere har oprettet sig hos eBoks.
Med aftalen om også at skulle levere den offentlige dokumentboks, der skal bruges af alle offentlige myndigheder, får eBoks endnu flere postkasser på den digitale væg.
NemSMS er den anden halvdel af aftalen, og systemet skal gøre det muligt for alle de offentlige myndigheder, der er interesserede i det, at sende sms'er til borgerne. Og borgerne skal kun tilmelde sig ét sted.
Farvel til frimærkerne
Aftalen med eBoks tegnes af Økonomistyrelsen, men det er Styregruppen for Tværoffentligt Samarbejde, som står bag. Det betyder, at det i praksis er alle kommuner, regioner og hele staten, der lægger vægt bag.
Potentialet er ifølge Økonomistyrelsen stort - der skal slikkes en hel del færre frimærker. Faktisk vil man kunne spare 250 millioner kroner alene på porto, hvis 50 millioner offentlige breve ryger ud elektronisk.
Samtidig peger blandt andet Dansk IT og Rambøll Managements årlige analyse "IT i Praksis" på, at NemSMS vil kunne øge fremmødet betydeligt i forbindelse med aftaler på beskæftigelses- og socialområdet. Desuden forventer Danske Regioner store gevinster på sundhedsområdet.
"Med sms-påmindelser og mulighed for digitale indkaldelsesbreve giver vi borgere og personalet gode redskaber, der kan bidrage til, at mødet mellem borger og sygehuset bliver så nemt og tilfredsstillende som muligt," siger Lisbeth Nielsen, kontorchef for It & Kvalitet, Danske
Regioner i en pressemeddelelse om aftalen.
Går samlet i luften
Vicedirektør i Økonomistyrelsen Thomas Fjeldberg fortæller, at både dokumentboks med svarmulighed og NemSMS kommer på samme tid næste år.
"Vi går i pilotdrift med nogle myndigheder fuldt ud. Tanken er, at der så vil blive opsamlet erfaringer, og så vil vi gå på med alle myndigheder forhåbentlig i løbet af 2010," siger vicedirektøren.
Han forklarer, at det bliver op til den enkelte myndighed at gå med på løsningen. Men der er et godt incitament.
"Der er ikke nogen lov, der siger, at de skal. Aftalen har givet nogle rigtigt gode priser, så vi regner med, at alle vil komme på før eller senere," siger Thomas Fjeldberg.
Både når det gælder dokumentboksen og NemSMS, skal borgeren tilmelde sig. eBoks har allerede op mod 1,9 millioner brugere på deres private løsning, og de vil kunne gå direkte over på den nye løsning. Eneste krav er en digital signatur.
"eBoks havde et rigtig godt tilbud, og aftalen betyder, at de, som er på eBoks, kan følge med over. Er man inde en gang, kan man tilmelde sig al post fra det offentlige i boksen, eller man kan vælge fra på nogle områder," siger Thomas Fjeldberg.
"Inden vi gik i udbud med denne løsning, undersøgte vi, hvad brugerne gerne vil have. Det mange prioriterede højt var, at de ville kunne få andre afsendere end fra det offentlige. Den løsning, det offentlige får, kan det, men vil bruge eBoks som motor," fortæller Thomas Fjeldberg og forklarer, at den offentlige del af løsningen kommer til at fremstå uden eBoks som afsender.
Vicedirektøren forklarer, at Styregruppen for Tværoffentlige Samarbejder, som består af stat, kommuner og regioner, finansierer udviklingen med 15 millioner kroner med mulighed for en bonus til leverandør på tre millioner kroner, hvis bestemte mål nås.
Derudover skal den myndighed, som er afsender, betale en pris for det enkelte dokument, som varierer efter størrelse.
Stort for eBoks
Henrik Andersen, direktør i eBoks, forklarer, at den nye løsning vil give borgere og virksomheder et samlet overblik over deres kontakt med det offentlige. Samtidig vil eBoks' nuværende brugere få post fra endnu flere afsendere.
Men der hvor Henrik Andersen regner med, at aftalen for alvor kommer til at rykke den digitale forvaltning, er på de nye funktioner: At borgeren kan modtage sms eller kan sende et svar til det offentlige direkte i dokumentboksen.
Den nye dokumentboks skal kunne inkorporeres på myndighedernes hjemmesider, men vil først og fremmest optræde på Borger.dk og Virk.dk.
"Funktionaliteten fra dokumentboks bliver tilgængelig på de forskellige myndigheders egne hjemmesider. Det vil sige, at det dokument man ser på sin kommunes hjemmeside, også kan ses på Borger.dk. Den nye funktionalitet gør det via dokumentboksen muligt at besvare henvendelser fra det offentlige trygt og sikkert," siger Henrik Andersen.
Direktøren forklarer, at eBoks går ydmygt til opgaven, selvom virksomheden i otte år har arbejdet med digital post. Men det er også de otte års erfaring, som får direktøren til at forvente, at løsningen bliver god.
Henrik Andersen ønsker ikke at oplyse, hvor meget eBoks får for at udvikle og levere den nye løsning i de næste fire år.
"Men det falder fint i tråd med resten af vores forretning," siger Henrik Andersen.