Valgkampen til Europa-Parlamentet er i fuld gang. Det benyttede Socialdemokraternes kandidat til Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose, til at råbe vagt i gevær for privatlivets fred på Facebook.
Det skete, da Socialdemokraterne sammen med HK og Dansk Metal inviterede til Facebook-høring i HK's gigantiske glas-kompleks på Islands Brygge.
"Jeg er selv Facebook-bruger, men jeg blev en smule forskrækket over, hvad jeg ikke vidste, at Facebook vidste om mig," indledte Christel Schaldemose.
Brug for EU-lovgivning
Derfor mener hun, der er brug for europæisk lovgivning, der regulerer blandt andre Facebooks beføjelser.
"Der skal være et fundament om, at vi som borgere har ret til kontrollen over personlige oplysninger og vide, hvem der i givet fald får adgang til vores oplysninger," siger Christel Schaldemose.
Med det som udgangspunkt langede hun ud efter Facebook og de firmaer, der bruger Facebook som reklamesøjle.
Kindhest til firmaer
"Jeg er ret hurtig til at sætte flueben i 'Jeg har læst betingelserne' uden at have læst dem. På den måde giver vi afkald på nogle rettigheder," siger Christel Schaldemose og fortsatte:
"Betingelserne er som regel på fem til 10 sider. Det er for let for de her firmaer at få os til at springe over. Ikke at vi selv er uden ansvar, men firmaerne får det bygget ind i designet, så det bliver lettere," advarede Christel Schaldemose.
Ombudsmand til den digitale tidsalder
Europa-parlamentarikeren mener derfor, at der er brug for en decideret ombudsmand, som kan assistere, når europæiske brugere oplever problemer.
"Der skal stilles krav om en privacy-ombudsmand, som man kan rette henvendelse til, hvis der sker noget på for eksempel Facebook," siger hun.
Derfor ønsker hun, ikke overraskende, at området får tildelt flere ressourcer.
"Jeg tror godt, der kunne være brug for flere midler til at beskytte borgerne ordentligt. Når det går galt, så skal det være lettere for myndighederne at håndhæve reglerne," siger hun.