Lille spejl på væggen der, hvem er bedst på nettet her?
I de sidste otte år har IT- og Telestyrelsen bestemt det egenrådigt, men i fremtiden skal det i langt højere grad være op til de offentlige institutioner selv at finde ud af, hvordan de skal vurderes.
IT- og Telestyrelsen lancerer derfor et nyt koncept for konkurrencen "Bedst på Nettet", hvor der fremover skal vurderes på tre parametre:
- En selvevaluering, hvor de offentlige institutioner selv skal vurdere deres udnyttelse af de digitale services, de giver deres brugere.
- En brugervurdering, hvor den offentlige institution får tilknyttet en online brugerundersøgelse, som IT- og Telestyrelsen stiller gratis tilrådighed.
- Et vurderingsgrundlag som IT- og Telestyrelsen har gjort de tidligere år.
Fornyelse en nødvendighed
Rikke Akselbo Holm, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen, mener, at det nye koncept fra IT- og Telestyrelsen er nødvendigt for at forny og forbedre Bedst på Nettet, så det fortsat er drivkraft i udviklingen af den digitale forvaltning og borgerbetjening.
"Hvor vi før har fokuseret rigtig meget på selve netstedet, så vil vi nu lægge mere vægt på helheden af de digitale services, som den enkelte offentlige institution tilbyder borgerne," siger Rikke Akselbo Holm.
"Derfor ser vi gerne, at de offentlige institutioner evaluerer sig selv og kigger indad og vurderer, om de nu laver deres digitale services på en rigtig måde i forhold til deres egne borgere," siger hun.
Fra værst til bedst på nettet
Der har tidligere været kritik af Bedst på Nettet-konkurrencen fra de offentlige institutioner, der har været vurderet.
Men nu håber nogle af dem, der tidligere fik en dårlig bedømmelse, at de kan vinde konkurrencen.
"Vi har haft meget mere fokus på, hvad vores kunder efterspørger, og hvad det så er, vi i sidste ende skal levere," siger Michael Lehmann, webmanager i ATP.
"Vi har mange forskellige kunder og mange forskellige ordninger, som vi skal håndtere på vores digitale platform. Derfor har vi også opbygget en række forskellige løsninger, der målretter sig kunden. Generelt er vi blevet noget mere professionelle i vores digitale borgerservice siden 2007."