Artikel top billede

Rikke Akselbo Holm, fuldmægtig i It- og Telestyrelsen, arbejder på det nye "Bedst på Nettet"-koncept. I løbet af næste uge vil hun tage på rundtur i landet for at holde workshops omkring det nye koncept. Fotokilde: IT- og Telestyrelsen

Bedst på Nettet 8.0 - nu i nye klæder

IT- og Telestyrelsen sadler om, når det gælder "Bedst på Nettet-"konkurrencen.

Lille spejl på væggen der, hvem er bedst på nettet her?

I de sidste otte år har IT- og Telestyrelsen bestemt det egenrådigt, men i fremtiden skal det i langt højere grad være op til de offentlige institutioner selv at finde ud af, hvordan de skal vurderes.

IT- og Telestyrelsen lancerer derfor et nyt koncept for konkurrencen "Bedst på Nettet", hvor der fremover skal vurderes på tre parametre:

- En selvevaluering, hvor de offentlige institutioner selv skal vurdere deres udnyttelse af de digitale services, de giver deres brugere.

- En brugervurdering, hvor den offentlige institution får tilknyttet en online brugerundersøgelse, som IT- og Telestyrelsen stiller gratis tilrådighed.

- Et vurderingsgrundlag som IT- og Telestyrelsen har gjort de tidligere år.

Fornyelse en nødvendighed

Rikke Akselbo Holm, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen, mener, at det nye koncept fra IT- og Telestyrelsen er nødvendigt for at forny og forbedre Bedst på Nettet, så det fortsat er drivkraft i udviklingen af den digitale forvaltning og borgerbetjening.

"Hvor vi før har fokuseret rigtig meget på selve netstedet, så vil vi nu lægge mere vægt på helheden af de digitale services, som den enkelte offentlige institution tilbyder borgerne," siger Rikke Akselbo Holm.

"Derfor ser vi gerne, at de offentlige institutioner evaluerer sig selv og kigger indad og vurderer, om de nu laver deres digitale services på en rigtig måde i forhold til deres egne borgere," siger hun.

Fra værst til bedst på nettet

Der har tidligere været kritik af Bedst på Nettet-konkurrencen fra de offentlige institutioner, der har været vurderet.

Men nu håber nogle af dem, der tidligere fik en dårlig bedømmelse, at de kan vinde konkurrencen.

"Vi har haft meget mere fokus på, hvad vores kunder efterspørger, og hvad det så er, vi i sidste ende skal levere," siger Michael Lehmann, webmanager i ATP.

"Vi har mange forskellige kunder og mange forskellige ordninger, som vi skal håndtere på vores digitale platform. Derfor har vi også opbygget en række forskellige løsninger, der målretter sig kunden. Generelt er vi blevet noget mere professionelle i vores digitale borgerservice siden 2007."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren