Artikel top billede

Bygger din net-trafik på klik-svindel? Få svaret her

Med et sæt nye retningslinier står det lysende klart, hvad der er klik-svindel og 'ægte' klik på ethvert annonce-finansieret site.

Computerworld News Service: Interactive Advertising Bureau har udgivet et sæt retningslinier, som kan anvendes, når man skal afgøre, om der bliver begået bedrageri med online-annonceringen, hvor der betales per klik.

Pay-per-click-annoncer, som oftest forekommer som tekstbokse sammen med søgeresultater, er blandt de mest populære online-annonceformater, men er sårbare over for svindel.

Det har fået annoncører til at klage over, at de store søgemaskine-virksomheder har bagatelliseret problemets alvor.

De nye retningslinjer etablerer nogle grundlæggende procedurer, som kan bruges til at afgøre, hvornår en annoncekøber bør eller ikke bør betale for et klik.

Google, Yahoo og Microsoft har samarbejdet med Interactive Advertising Bureau i udviklingen af retningslinjerne.

"De anbefalinger, der er blevet etableret i disse retningslinjer, giver en detaljeret definition af et "klik" og af den standard, der bør bruges til at måle og tælle klik, heriblandt identifikation af ugyldige og/eller falske klik," hedder det.

Når der klikkes i ond tro

Ugyldige klik forekommer, når der klikkes på en annonce i ond tro eller ved en fejl.

Man kan for eksempel klikke på en konkurrents annoncer, der betales per klik, for at øge konkurrentens annonceudgifter, ligesom en web-udgiver kan klikke på annoncer på sit eget website for at kunne kræve en højere provision.

I disse to tilfælde anses ugyldige klik for klik-bedrageri.

Men ugyldige klik kan også blive afgivet ved uskyldig aktivitet, der alligevel resulterer i et klik af ringe eller ingen værdi for annoncøren. Det kan for eksmpel ske, når nogen klikker på en annonce ved en fejltagelse eller to gange i træk.

Ro på bagsmækken - også med Google

Google, hvis omsætning hovedsagligt genereres af pay-per-click-annoncer, der serveres sammen med søgeresultaterne eller på partneres websites, har ofte haft uenigheder med leverandører af analyser af klik-svindel over selskabet vurderinger af antallet af klik-svindel-hændelser og over de anvendte metoder til at tælle ugyldige klik.

En af de leverandører, som Google ofte har været uenig med, Click Forensics, har også deltaget i projektet med at finde frem til disse retningslinjer, hvilket kan ses som et tegn på, at de to virksomheder herefter vil have nemmere ved at finde fælles fodslag.

I januar satte Google spørgsmålstegn ved Click Forensics' metoder og nøjagtighed som reaktion på leverandørens rapport for fjerde kvartal, hvor det blev vurderet, at 17,1 procent af alle klik var udtryk for svindel.

Retningslinjerne giver udførlige definitioner og beskrivelser af forskellige klik-scenarier, diskuterer hvad der udgør gyldige og ugyldige klik, behandler metoder til at filtrere klik heriblandt ugyldige klik samt redegør for principper og parametre for revision og rapportering.

Der mangler standarder

Retningslinjerne bør blive en stor hjælp, da denne form for annoncer på nuværende tidspunkt står for mere end halvdelen af udgifterne til online-annoncering i USA, påpeger analytiker hos IDC, Caroline Dangson.

"En af de største udfordringer for tiden i online-annoncering er manglen på standarder. De nye retningslinjer til klikmåling fra Interactive Advertising Bureau er et skridt i den rigtige retning," skriver Dangson via e-mail.

I lyset af recessionen er annoncørerne under stort pres for at sikre sig, at de får det maksimale afkast af marketingsinvesteringerne.

Dette gør pay-per-click-modellen endnu mere attraktiv, da du her kun betaler, når der rent faktisk klikkes på dine annoncer, siger hun.

Websites er fulde af links nu om dage, hvilket gør det langt lettere for forbrugere at klikke forkert. Annoncørerne ønsker at betale for tilsigtede klik, der kan føre til nye kunder, i stedet for utilsigtede klik, der skubber forbrugeren væk," siger Dangson.

Projektet har været i gang i lidt over tre år, og Interactive Advertising Bureau er meget tilfreds med at have fundet frem til en konsensus blandt alle deltagere, fortæller Joe Laszlo, som er analysedirektør hos Interactive Advertising Bureau.

"Vi har slået et stort brød op med dette projekt," siger han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere