45-årige Jan Amtoft har været igennem lidt af en karriere i den danske it-branche.
Som datalogiuddannet fik han oprindeligt arbejde i Finansministeriet i begyndelsen af firserne. I 1986 skiftede han til CSC, som på daværende tidspunkt var statsejet og hed Datacentralen.
Et skifte, som Jan Amtoft i dag beskriver som det mest lærerige i sin karriere.
"Min karakterdannende skoling var i Datacentralen, før det blev CSC, hvor jeg var med til at transformere den fra statslig virksomhed til den kommercielle virksomhed, det er i dag," siger han.
"Opkøbet fra CSC skabte nogle helt nye muligheder, hvor jeg arbejdede som udviklingsleder i mange år og var med til at opbygge konsulentafdelingen under boblen i slutningen af halvfemserne. Det var meget lærerigt," husker Jan Amtoft.
Efter i alt 14 år i den amerikanske koncerns danske afdeling tog han et år i Post Danmark, hvorefter han fik muligheden for at blive CIO i Lego Koncernen.
Efter seks år for bordenden i Billund-virksomheden, har Jan Amtoft de seneste to år siddet som CIO i cementkoncernen FLSmidth.
Et karriereforløb, der er i dag har givet Jan Amtoft stor viden og stærke holdninger til, hvordan it-chefen bør varetage sin rolle.
Læs videre på de næste sider for at få hans bud på, hvordan du får ledelsens forståelse, og find ud af, hvad den bedste it-investering er.
CIO: Sådan får du ledelsen til at forstå dig
Som it-chef kan det være svært at få ledelsens forståelse, når det handler om stærkt tekniske og komplekse løsninger.
Sommetider oplever it-chefen ligefrem, at han befinder sig på en helt anden planet, har erhvervspsykolog og ledercoach Torben Jakobsen før forklaret.
Hvis man skal nedbryde muren til ledelsen, mener Jan Amtoft, er der kun ét middel, der virker: Lær at forstå din forretning.
"Uanset hvilken baggrund man har som it-chef, er man nødt til at arbejde på forretningens præmisser og have forretningens begrebsverden som referenceramme," siger han.
CIO: Det handler om nytteværdi
"Grundlæggende tror jeg, man som it-menneske skal afholde sig fra at sælge sine ideer på features, for det er værdiløst. Det, man skal sælge løsningerne på, er nytteværdi," siger han.
Jan Amtoft forklarer dog, at it-chefen naturligvis også skal kunne sin teknik, men det må aldrig stå alene.
"Diskussionen om, hvorvidt it-chefen skal komme fra forretningen eller fra den tekniske side vil aldrig forstumme. For i virkeligheden skal han komme fra begge steder for at yde optimalt i jobbet," siger han og slår fast:
"Hvis man kun kender den ene side, er man enøjet og kan ikke fuldt tilfredsstillende dække begge områder," siger Jan Amtoft.
CIO: Her er din bedste it-investering
Midt i finanskrisen erkender Jan Amtoft, at it-fokus er skiftet i en anden retning. Nu handler det om at styre omkostningerne tæt.
"Vi har tilpasset planerne. Det er det eneste ansvarlige at gøre, så vi fokuserer de it-services, vi skal lave fremover, på de vigtigste forretningsmæssige dagsordener som cash- og profit management," siger han.
Det hurtigste afkast får du med BI
Det betyder, at Jan Amtoft har et særligt kig på business intelligence-løsninger. Faktisk mener han, at det meget vel kan være den mest rentable investering, en it-chef overhovedet kan foretage sig.
"Jeg har altid ment, at hvis man skal kigge på hele it-paletten af investeringsmuligheder, så er BI-investeringer nok dem, der har det korteste return on investment overhovedet," lyder det fra Jan Amtoft.
"De er relativt billige, og man får tit en meget aggressiv payback i løbet af måske få måneder," siger han.
Sørg for at have dit fundament klar
Jan Amtoft forklarer dog, at BI først for alvor får værdi som forretningsværktøj, hvis der i forvejen er et ERP-system at bygge videre på.
"Hvis man skal lave BI fuldt ud, så skal ERP-fundamentet være i orden. Man kan godt lave BI uden, men så betyder det, at man skal lave en masse rensning og tilpasning af data, for at få dem vist i samme formater, og så kommer usikkerheden om dataenes validitet til at blive diskuteret i BI-sammenhæng i stedet for at blive diskuteret og løst før," siger han.
Hvis det ikke er tilfældet, lander virksomheden med et BI-system, der laver analyser, som i værste fald er ubrugelige.
"Hvis man laver BI på den måde, som det blev foreslået i starten af halvfemserne, hvor man brugte BI til at binde en masse forskellige øer af data sammen, så får man også en udfordring med den datamæssige kvalitet. Og så kan det dø. Hvis folk ikke kan stole på de data, der er lavet analyser på, så er analyserne ikke noget værd," siger han.
"Derfor stiger BI voldsomt i værdi, når man har sit EPR-system på plads," slår han fast.