Computerworld News Service: Der blev på verdensplan solgt rundt regnet 2,2 milliarder radiobrikker sidste år, en tredjedel af dem i Europa. De blev installeret i en bred vifte af produkter fra shipping-containere til smart-cards, der bruges som rejsehjemmel ved betalingsveje og -broer.
Europa-Kommissionen forventer, at brugen af radio-frekvens-identifikations-teknologien vil vokse til det femdobbelte af det nuværende niveau i løbet af de kommende 10 år, idet RFID-taggene tilføjes almindelige forbrugsvarer som buskort, køleskabe og endda tøj.
Der er et "tydeligt økonomisk potentiale" ved at bruge RFID-tags til at muliggøre kommunikation mellem objekter, oplyser kommissær for informationssamfundet og medier Viviane Reding. Men hun tilføjer, at "den ny teknologi aldrig må komme bag på Europas borgere".
Industrien tilfreds med nye krav
Europa-Kommissionens nye retningslinjer, som udgør en formel anbefaling til de nationale regeringer, bliber hilst velkommen af industrien.
"Vi har nu rammerne til at producenter og forhandlere kan begynde med eller udvide udrulningen af RFID til Europas forbrugere," siger Miguel Lopera, som er topchef for organisationen GS1 EPCglobal, der promoverer RFID-standarder.
Nogle virksomheder har udsat udviklingen af produkter, der anvender RFID-teknologi, fordi anbefalingen fra Europa-Kommissionen var på vej, oplyser Miguel Lopera.
Forbrugerne kan nu høste fordelene ved lavere priser, forbedret tilgængelighed af produkter, hurtigere levering samt hurtigere tilbagekaldelser og reparationer," tilføjer han.
Europa-Kommissionens RFID-anbefaling kommer efter længere tids konsultation med privacy-organisationer, forbruger-organisationer, detailhandlere og producenter af radio-chippene og er skabt til at dæmpe frygten for, at den ny teknologi vil blive brugt til at spore borgeres adfærd eller kompromittere deres persondata.
Fire privacy-principper
Anbefalingen fastsætter fire privacy-principper, som alle virksomheder, der bruger eller producerer RFID-chip, skal efterkomme:
• Chippen i et produkt, der anvender RFID, skal automatisk deaktiveres i det øjeblik, hvor produktet købes af en forbruger, undtagen hvis forbrugeren eksplicit beder om, at den forbliver aktiv.
Kommissionen oplyser, at der kan være undtagelser til denne tilvalgs-regel i tilfælde, hvor det ikke kompromitterer forbrugerens privatliv. Men kun efter en vurdering af påvirkningen og efter forbrugeren er blevet informeret om, at chippen fortsat vil være aktiv, efter produktet er blevet købt.
• Virksomheder eller offentlige myndigheder, der bruger RFID-teknologi, bør give forbrugerne klar og simpel information, så de forstår, hvis deres persondata bruges, hvilken type data, der indsamles (for eksempel navn, adresse eller fødselsdato) og til hvilket formål. De bør også levere tydelig markering af RFID-læsere, som bruges til at læse den information, der lagres eller indsamles i RFID-chippene.
• Detailhandlere og -kæder bør fremme opmærksomheden blandt forbrugere om produkter, der indeholder RFID-chippene, ved hjælp af en fælles mærkning, der indikerer, at et produkt bruger teknologien.
• Virksomheder og offentlige myndigheder bør foretage vurderinger af påvirkningen af privatlivet og persondatabeskyttelsen, før de begynder at benytte sig af RFID. Disse vurderinger, der skal gennemgås af nationale databeskyttelses-myndigheder, bør sikre, at persondata forbliver sikker og velbeskyttet.
Kommissionens anbefaling specificerer ikke, hvordan man skaffer sig af med RFID-tags, når det eller de produkter, de sad i, ikke længere er i brug.
Oversat af Thomas Bøndergaard