Nu fortæller den globale kontor-koncern Regus, der lejer kontorer og kontorfaciliteter ud til virksomheder over 1.000 steder overalt i verden, at koncernen vil købe og installere 30 specialindrettede tele-presence-lokaler til afvikling af virtuelle møder.
Lokalerne kan lejes af virksomhedens kunder for en timepris af 400 dollars, cirka 2.200 kroner.
Det er it-virksomheden Polycom, som blandt andet ejer danske Kirk Telecom, der har fået kontrakten på at installere virksomhedens virtuelle mødeteknologi i alt 30 steder i verden,
Ordren på de mange mødelokaler er i størrelsesordenen 45 millioner dollars, eller en kvart milliard kroner, over fem år.
Polycom-løsningerne bliver i første omgang installeret i Regus-kontorer i Paris, Moskva og Frankfurt i løbet af i år.
"Men herefter vil Danmark helt sikkert også få et Polycom-lokale," lover Nathalie Renson, Regus' europæiske kommunikationschef.
Cisco mistede stor ordre
Det var netværkskæmpen Cisco, der oprindeligt var udset til at stå for leveringen af Ciscos eget TelePresence Meeting System, skriver IDG News Service.
Tilbage i marts 2007 annoncerede Cisco, at Regus var klar til købe og installere 50 af de virtuelle mødelokaler.
Men den aftale er faldet på gulvet, møderummene blev aldrig etableret, fordi Ciscos teknologi var for svær at implementere, og fordi Regus-koncernen blev bekymret for, om Cisco-løsningen ville være i stand til at spille sammen med andre leverandørers videokonference-faciliteter og telepresence-systemer, beretter IDG News Service.
"For os handler det om, at det skal være let at bruge. Vi er en almindelig virksomhed. Det blev for kompliceret at gennemføre. Det skulle jo gerne gøre vores liv lettere, og ikke mere kompliceret," kommenterer en ærgerlig Regus-topchef, Mark Dixon.
Telepresence er kompliceret
Det er nu ikke kun Ciscos skyld, at aftalen med Regus ikke blev til noget.
Analytiker hos amerikanske Wainhouse Research, Ira Weinstein, siger til IDG News Service, at den missede kontrakt formentlig ikke skyldes, at Ciscos teknologi er umoden, men at udrulningen af tele-presence-systemer ofte er forbundet med mere besvær og større udgifter, end man forventer.
"Det er et kompliceret produkt, uanset hvem, der leverer det. Der er altid specielle krav til lokalet, lyset og netværket. Mange virksomheder bliver overrasket over, hvor mange ændringer, der skal foretages i et lokale, inden man kan installere et tele-presence-system. Også selvom Ciscos tele-presence-system nok er særlig følsomt overfor den slags faktorer," siger han.
Hold dog møder på laptop'en
I Danmark sidder Thomas Pind og tænker sit.
Han er chef for den danske virksomhed Futurecom, og han har svært ved at se fidusen i at bruge tid og penge på at specialindrette lokaler med kæmpeskærme, dyre lydanlæg og aircondition til flere hundrede tusinde kroner, når man kan afvikle videokonferencer direkte på sin laptop med et webcam og et headset.
"Telepresence kan bestemt have sin fordele, men det er også meget kostbart," siger han.
"Der findes utroligt mange løsninger, der kan afvikle videokonferencer, og mange af dem er allerede tilgængelig i virksomhedernes kontorpakker. Udfordringen er at få folk til at bruge dem," siger han.
Sparer 30 millioner
Et eksempel er Danske Bank, der implementerede en webmøde-løsning i 2004. To år senere var medarbejderne stadig ikke begyndt at bruge teknologien i noget nævneværdigt omfang, og der blev kun holdt cirka 20.000 mødeminutter på web'en måneden.
Der er 24.000 medarbejdere i Danske Bank, og hans virksomhed arrangerede undervisning for bankens ansatte.
"Folk skal vænne sig til det. Det er forandringsledelse," siger Thomas Pind.
"Vi gav dem så noget uddannelse, og i løbet af tre måneder steg forbruget til 200.000 mødeminutter, og det tal er i dag fordoblet."
Løst omregnet i penge, henter Danske Bank i dag en besparelse på et tocifet millionebeløb på rejseomkostninger og arbejdstid.
Platform ligegyldig - bare brug det
Futurecom forhandler det web-baserede videokonferenceværktøj Spontania. Her optræder konferencedeltagerne på skærmen i hver deres boks.
De kan tale sammen og præsentere dokumenter for hinanden. Der er plads til 10 samtidige brugere, og er der flere, roterer de rundt på skærmen i en cirkel.
"Men vi er i bund og grund ret ligeglade med, hvilken platform, folk foretrækker at bruge, bare man begynder at bruge det," lyder meldingen fra Thomas Pind.