I krisetider er det vigtigt at være på forkant med udviklingen. Du skal både fremtidssikre virksomheden og styrke din egen position i organisationen.
Det kan lyde vanskeligt, men det er det ikke. Du kan opnå begge dele ved at lære nedenstående 10 punkter udenad og recitere dem ved passende lejligheder (for eksempel når din chef er i nærheden):
1) Fra webinarer liveblogger vi til den lange hale og aktiverer memetrackers for at opfange retweets til real-time visualiseringer på vores widgets og herefter ajax-optimerede mikrosites.
2) SEO-eksperterne aggregerer metadata og tracker keywords gennem Tinyurl for at sikre optimal SERP. Dette foregår i tæt samarbejde med vores ISP, som implementerer nye oppetider med Java og Solaris, og vores netværk af private beta-testere sikrer bug-tracking i det nye GUI.
3) Så streamer vi data-flow via 3G gennem det mobile bredbånd med 802.11n og podcaster via public domain til desktoppen og Facebook-apps, hvor vi genererer virale effekter uden risiko for phishing og malware. Desuden arrangerer vi einteraktive videokonferencer gennem Skype og geninvesterer den sociale kapital i brugerinvolvering.
4) Vi investerer i startups med distribuerede løsninger og inddrager alle subdomæner, hvor det brugergenererede indhold defineres i skyen med open source push/pull-teknologier. Her er geotracking en kritisk faktor for at inddrage de lokale influenters sociale bogmærker.
5) På den mellemgange bane går vi ud af beta, redesigner, får mere kant og opgraderer til web 2,5, hvor virtuelle OPML-filer med RSS og Atom via cloud computing distribueres til A-listens GPS-enheder.
6) I denne fase øger vi crowdsourcing og inddrager blogosfæren gennem pay per post og trackback. Vi udruller embedding af HQ-videoer, som hostes med bit-torrent i Amazons oversøiske EC2 datacentre med state of the art front end web-servere og back end databaseservere med quantum-principper og storage-løsninger, der sikrer full scale snapshots.
7) Vores team af eksterne indholdsleverandører udruller news-feeds i alle fora for at nå kritisk masse og øge ratings i relevante wikier og newsgroups, der understøtter forretningsmodellen.
8) Det hele licenseres med Creative Commons, og Open Stream API sikrer, at vores services og funktionaliteter ekspanderer som SaaS med nye interfaces fra uafhængige Adobe AIR programmører.
9) Vi opstarter virtuelle markedspladser i nichen med 1-klik-køb og pay-per-view gennem PayPal og Google Checkout og giver credits til de mest aktive affiliates, som vi tilbyder attraktive PPC-kampagner for at sikre høj CTR.
10) Med POST-metoden stimulerer vi Joiners og Spectaters, som vi embracer i vores community og distribuerede sociale medier under konstant overvågning af vores Chief Privacy Officer, som håndterer feedback.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.