Nyd rampelyset, men tro ikke, at I har fået en fribillet til venturekapital.
Sådan kunne man opsummere venturekapitalisten Henrik Albertsens budskab til de danske virksomheder, der i sidste måned kom på den anerkendte Red Herring 100-liste over lovende it-virksomheder.
Han er administrerende direktør i venturefonden Nordic Venture Partners, der har stået bag flere store virksomhedssalg, de såkaldte exits.
Blandt de mest bemærkelsesværdige var salget af den lille Nørrebro-virksomhed ZYB til britiske Vodafone sidste år for 235 millioner kroner.
Red Herring hjælper dig ikke
Henrik Albertsen maner til besindighed, når det kommer til Red Herring-prisens betydning i venture-kredse.
"Det er glimrende at være på listen, ingen tvivl om det, men listen i sig selv hjælper desværre ikke," siger han.
"Listen gør ikke noget for tilførslen af venturekapital. Du sælger ikke, fordi du er på en liste. Venture i Europa er småt. Alle, der er til det event (Red Herring-prisen, red.), kender hinanden og ved, hvilke investeringer hinanden har. Om den ene eller anden kommer på Red Herring Top 100 gør ingen forskel," lyder det fra Henrik Albertsen.
"Vi laver vores egen vurdering. Det ville være farligt, hvis vi også synes, at noget er godt, bare fordi andre synes, det er godt. Derfor giver det ikke noget at være på den liste, men en lille rask konkurrence er altid sund og god," siger han.
Benhårde krav til håbefulde firmaer
Der er derimod helt andre og konkrete krav, han som venturekapitalist vil stille, hvis han skal smide penge efter iværksættere.
"Der skal være en spændende teknologi, men det, der er vigtigt er, at der er et marked for den. Det er altafgørende, at der er et kraftigt voksende marked, der bliver stort," siger han og uddyber sin pointe:
"Selvom der er et stort marked for biler, så er det et gammelt marked, så det vokser ikke rigtigt mere. De konkurrenter, der er de bedste i verden, er udpeget. Vinderne er kåret. Løbet er kørt," siger han.
"Hvis du skal bygge et spændende firma og skabe en masse værdi, så skal det helst være indenfor et nyt marked, fordi så kan du være en af dem, der bliver udpeget som vinderen i markedet," siger han.
Ha' en god idé - vi fikser resten
Henrik Albertsen påpeger, at hvis firmaet har den gode idé og en spændende teknologi, så kan venturefirmaet sagtens overtage derfra. Virksomhedssalg behøver ikke være iværksætternes kernekompetence.
"Du skal have et eller andet, der er så specielt, at alle ikke lige kan kopiere det. Resten er til at fikse," siger han.
"Vi må som venturekapitalister sørge for, vi får ansat de rette folk og får lavet den rette markedsstrategi. Jeg stoler ikke på, at entreprenøren i sig selv nødvendigvis kan lave en god forretningsplan, og det er jeg også ligeglad med. Det er det, vi får vores penge for," siger Henrik Albertsen.
Han forklarer, at det ikke er unormalt, at han som venturefond går ind og lukker selskaber, som entreprenøren selv troede var den gyldne idé.
"Det behøver ikke at være entreprenøren, der forstår den idé eller det marked. Det kan være os, der forstår den mulighed. Vi har investeret i nogle selskaber, der opererede inden for fem forskellige markedssegmenter og lukket fire af dem og satset en masse penge på et af dem, fordi det var der, pengene lå," siger han.
Fejlskud er en del af venture-gamet
Den danske venturekapitalist erkender dog, at selv med markedsstrategi og de rigtige folk kan det gå galt. Det er en del af spillet, siger han.
"I gennemsnit er der en hel del fejlskud. Vi investerer alle sammen i flere selskaber, end der bliver succesfulde," siger han.
Han advarer derfor også iværksætterne mod at sætte forventningerne for højt. Faste faktorer for værdiansættelse kan ikke bruges til meget, mener han. Slet ikke i en finanskrise.
"Du må aldrig gøre det til noget akademisk, for så tager du fejl. Så bygger du en model af verden, der ikke eksisterer. Exit-markedet er lukket halvt i. Det betyder ikke, at du ikke kan sælge. Det kan du godt, men der er længere mellem mulighederne," siger han.
Glem aldrig det vigtigste
Henrik Albertsen kommer derfor gerne med et råd til nystartede, håbefulde firmaer. Det handler om fokus, mener han.
"Det, det gælder om, er altid at koncentrere sig om én ting: at bygge en sund forretning. Vid hvem dine kunder er og vær sikker på, at de er glade. Et firma, hvor du ikke tænker på kunderne, er et firma, der dør," siger han.
Dit firma skal nok blive købt
Resten kommer af sig selv, mener han. Det bliver først farligt, hvis iværksætternes fokus skifter fra kunderne og over på mulighederne for et lukrativt salg.
"Hvis du bygger et rigtigt godt firma, så bliver det købt. Selskaber bliver købt, hvis de er gode, så koncentrer dig om at bygge et godt selskab, så sker resten af sig selv," siger han.
"Der er nogle, der hver dag i hele firmaets liv koncentrerer sig om, at det skal sælges. Vi bruger ikke bestyrelsesmøder på at diskutere, hvilket firma, der skal købe vores firma. Vi bruger dem til at bygge firmaerne op. Hvis nogen så banker på døren, så må vi finde ud af, om tiden er inde til et salg," siger Henrik Albertsen