Om en god måned er det to år siden, at Danmark mistede sit sidste ufejlbarlige erhvervsikon. Den 22. juni 2007 meddelte A.P. Møller - Mærsk Gruppen, at topchefen Jess Søderberg ville forlade jobbet i utide og blive afløst af Nils Smedegaard Andersen.
Problemerne lod til at tårne sig op over danskernes stolthed. For it-Danmark var det et ekstra hårdt slag. For det viste sig, at it-governance samt udvikling og implementering af et containerbookingsystem i Mærsk Line spillede en afgørende rolle i den traditionsrige koncerns problemer.
Et år senere - den 13. maj 2008 - sagde Nils Smedegaard Andersen til Berlingske Business:
"Vi har i hvert fald ikke fået rentabiliteten med, og vi har ikke fået systemerne op at køre. Det er de reelle facts. It- og ledelsesmodellen har ikke virket. Netop måden at lede på er så afgørende for en virksomhed som vores, som er en servicevirksomhed. Vi er til for kunderne."
Siden han trådte til i 2007, har Nils Smedegaard Andersen så arbejdet på at vende skuden. En strømpil af resultaterne kan læses i årets udgave af Berlingske Nyhedsmagasins Guld Image-nummer.
Fra en traditionel placering helt i toppen, når det gælder image, måtte A.P. Møller - Mærsk sidste år lide den tort at rasle ned til en 13.-plads. Men allerede i år har koncernen kæmpet sig tilbage til en 8. plads. En imponerende kommunikationsindsats om problemerne og løsningen af dem ligger til grund.
Dagens interview med den nytiltrådte CIO hos A.P. Møller - Mærsk er ingen undtagelse. Senior vice president, head of group IT, A.P. Møller - Mærsk, Flemming Steen fortæller åbent om, hvordan kursen skal sættes fremad, men holder behørigt og ædelt tand for tunge med fortiden:
"Jeg har haft denne stilling i fire måneder, og ingen interesserer sig overhovedet for fortiden på den måde. Der blev konstateret nogle problemer, som der blev taget hånd om. Vi foretager de ændringer, der er bedst for forretningen."
Danmarks største virksomhed har nu åbnet for kommunikationen
Med begge hænder solidt plantet på roret styrer Flemming Steen A.P. Møller - Mærsks it-strategi. En strategi, der er grundlaget for koncernens brug af mellem fem og seks milliarder kroner på it om året.
Inden Flemming Steen blev CIO, var han head of strategy i Mærsk Line. Her stod han i spidsen for Stream Line - et effektiviseringsprojekt, hvor op imod 3.000 personer blev fyret.
Tidligere omfattede Group IT's portefølje af opgaver også drift af visse systemer. Men Nils Smedegaard Andersen ønskede at adskille service-funktioner fra governance-funktioner på koncernniveau.
Derfor er der især to spændende nyskabelser i A.P. Møller - Mærsk Group IT. Dels en gruppe, der skal sikre en mere succesfuld implementering af it-projekter, dels en finansgruppe.
Projektgruppen skal formulere politikker og arbejde med best practice og krav til implementering. Finansgruppen skal følge udviklingen i it-udgifterne, udarbejde interne og eksterne benchmarks og finde modeller til at satse på de mest lønsomme projekter.
Stjernen skinner igen over Esplanaden. Især fordi Danmarks største virksomhed nu har åbnet for kommunikationen - også om it. Den strategiske it-anvendelse er tydeligvis på sporet. Andet kunne man alt andet lige heller ikke forvente af Danmarks største virksomhed. Det er godt, men heller ikke bedre.
I alle størrelser af virksomheder i dansk erhvervsliv vrimler det med eksempler på fremragende it-ledelse. It-chefer, der er fantastiske til både deres it-håndværk og strategiske ledelse. Her kan landets største virksomheder også stadig lære noget.