Computerworld News Service: Stort set enhver applikation er ved at udvikle sig til at blive mobil, hvilket App Store til iPhone også antyder med sine over en milliard downloads.
Mobile bankforretninger, spil og kommunikation er blandt de største kategorier af mobile applikationer, så det kan ikke undre, at virksomhederne bag de sociale netvækssites tiltrækkes af den mobile platform.
Og her er MySpace da heller ingen undtagelse, siger John Faith, som er funktionschef for MySpace Mobile, under et foredrag ved konferencen GoMobile 2009.
Da MySpace først begyndte at skabe sig en mobil tilstedeværelse for mere end to år siden, var udfordringen at finde måder at trimme MySpaces website på, så det sociale netværk kunne vises på smartphones eller andre trådløse enheder med små skærme.
Men et antal opdateringer har nu givet mobil-brugerne en mere desktop-lignende oplevelse af MySpace samt særlige mobilreklamer. "Vi har en profitabel forretning fra mobilreklamerne," oplyser Faith.
MySpace har lært, at det er nødvendigt at overbevise annoncørerne om værdien ved mobilreklamer, som bedst egner sig til "slutbrugere, der er væk fra deres pc, men som ønsker sig et eller andet her og nu."
"Det er et fantastisk tidspunkt at arbejde med mobilområdet, vi har oplevet en tilvækst af mobilbrugere på 450 procent i forhold til året før. Tiden for det mobile internet er nu kommet."
Faith løfter ikke sløret for hvor mange, der bruger MySpace Mobile, men han forventer, at halvdelen af MySpaces trafik vil komme fra mobile enheder i løbet af de næste to år.
Ud af de 25 mobile enheder, der oftest logger på og bruger MySpace Mobile, er 11 smartphones, ni er smartphone-lignende mobiltelefoner med fuldt tastatur, en er en spillekonsol og fire er multimedie- og musik-fokuserede mobiltelefoner.
Oversat af Thomas Bøndergaard