ComputerViews: Engang var amerikanske Motorola verdens største mobilproducent.
I disse år er selskabet afsender af den ene katastrofe-melding efter den anden, og tiden nærmer sig, hvor selskabet må tage en drastisk beslutning.
Årets første kvartals-meddelelse er ingen undtagelse, og tilsammen tegner den lange stribe af dystre tal fra Motorola konturerne op af et kriseramt selskab uden en effektiv redningsplan.
Lad os først kigge på de rå tal for årets første kvartal for Motorola, der blot understreger en tendens, der har været længe undervejs.
Motorola solgte i kvartalet nemlig 14,7 millioner telefoner, hvilket er hele 12,7 millioner telefoner færre end i det tilsvarende kvartal i fjor.
Det drejer sig altså om noget, der ligner en halvering, hvilket gør Motorola til den af verdens fem største mobil-producenter - der tilsammen sidder på altdominerende del af markedet - der har solgt klart dårligst. Igen.
Selskabets andel på mobilmarkedet er i dag blot seks procent - en tredjedel af, hvad det var for blot to år siden og en fjerdedel af, hvad det var for tre år siden.
Katastrofe-kvartalet kostede samtidig Motorola 1,3 milliarder kroner i underskud. I samme kvartal sidste år tabte selskabet 'blot' en milliard kroner - eller godt 10 millioner kroner om dagen - og lod mobildivisionen sejle sin egen sø.
Kvartalet efter var lige så dyrt, mens Motorola i tredje kvartal tabte 2,3 milliarder kroner.
Forstærket af finanskrisen
Motorolas nedtur har varet længe og er blot blevet forstærket af finanskrisen, der har presset det globale mobilmarked ud i en opbremsning, hvis lige ikke er set i hele mobilbranchens historie.
Engang stod Motorola bag en række innovative mobilløsninger, der sendte hele mobilindustrien i nye retninger - som for eksempel verdens første klaptelefon, Star Tac.
Mange år siden alle talte om Motorola
Sådan er det ikke længere, og de seneste års nedtur skyldes netop manglen på udvikling.
Selskabets har ikke siden den tynde klaptelefon Razr - der indirekte kostede daværende topchef Ed Zander jobbet - ligget fremme i feltet af mobil-udviklere.
Razr-telefonen hittede i 2004, hvilket er det samme som en evighed siden, når det handler om udvikling af mobiltelefoner.
Nedturen og perlerækkken af enorme underskud skriger på handling. Ingen er i tvivl om, at alt skal sættes ind på at vende den stærkt negative udvikling.
Selv mener Motorola, at redningen kan findes i en stor lancering af en stribe Android-baserede apparater, som skal finde sted i fjerde kvartal - altså op til julehandlen, hvor selskabet vil "levere meningsfulde produkter," som det hedder fra topchef Sanjay Jha.
"En af de ting, som jeg især godt kan lide ved Android-platformen, er den gode internet-oplevelse. Jeg tror, at multimedier er vigtige," lyder det fra selskabets øverste chef.
Spørgsmålet er, om en storstilet Android-lancering til efteråret er for sent for Motorola, der indtil videre har haltet voldsomt bagefter konkurrenterne, når det handler om 3G-mobiler.
For også selskabets konkurrenter rykker hurtigt. Således er Apple vej med en ny iPhone, mens en række af Motorolas konkurrenter ligeledes ventes at lancere nye smartphones i årets løb.
Derfor skal Motorola svinge sig op til nye innovative højder - som selskabet excellerede i med udviklingen af Star Tac og RazR - hvis den negative udvikling skal vendes og publikum igen skal fristes til at købe Motorola-telefoner.
Lykkes det ikke at vende de negative kurver med denne satsning, begynder tiden at være knap for Motorola. Indtil da sigter Sanjay Jha efter fjerde kvartal og julehandlen, der bliver en lakmus-prøve for selskabets Android-satsning.