Informationsteknologiens sejrsgang har hidtil hængt uløseligt sammen med støt stigende strømforbrug.
I pagt med tidens trend har it-branchen imidlertid solgt sig selv i stadig grønnere nuancer over det seneste års tid.
I dag vrimler det med grønne it-løsninger, der lover at spare på it-afdelingernes strømforbrug gennem virtualisering, billigere køling, energieffektive processorer og så videre.
Men selv om it-branchens markedsføringsbudgetter efterhånden er grønne som en dansk bøgeskov, så synes it-cheferne fortsat kun at forstå to farver: sort og rød.
Alle møder benhårde krav om at spare og effektivisere sig ud af krisen.
Og derfor er mange it-chefer på den ene side bedøvende ligeglade med "grøn it" - men vældig interesserede i at spare på strømregningen.
I hvert fald i de organisationer, hvor it-cheferne bliver målt på deres strømforbrug, og de grønne investeringer derfor kan aflæses direkte på bundlinjens sorte eller røde tal.
Strømbudgetter er derfor en helt nødvendig udvikling, hvis it-anvendelsen ikke skal udvikle sig til et globalt forureningsproblem.
Det er en rigtig, men ikke særlig ophidsende udvikling, for ifølge Elsparefonden er it-udstyrs andel af verdens samlede CO<sub><font style="font-size: 10px;">2</sub></font>-udledning trods alt kun to procent.
Vi har manglet projekter
Så er perspektiverne langt mere spændende i klima-it - altså informationsteknologi, der fokuserer på at skære i de resterende 98 procent af verdens CO<sub><font style="font-size: 10px;">2</sub></font>-udledning.
Mulighederne bør være enorme.
Der har bare ikke været så mange projekter, der for alvor har kunnet illustrere informationsteknologiens mulighed for at redde verden fra energifrås, røg og møg.
Men netop i disse måneder tiltrækker flere projekter med el-biler sig stor opmærksomhed.
Den tidligere topchef i Microsoft Jens Moberg er vendt hjem til Danmark for at stå i spidsen for Better Place-projektet, der vil gøre det muligt at skifte vores forurenende benzin- og dieselbiler ud med lige så store og rummelige elbiler, der enten kan lades op hjemme i garagen om natten eller få friske batterier på tankstationer, hvis det skal gå stærkt.
Læs mere om projektets it-anvendelse her.
Forretningsmodellen ligner teleselskabernes. Én ting er bilerne i sig selv.
Noget helt andet er et net af kompatible ladestationer fra forskellige selskaber, som bilerne frit kan "roame" imellem, og som kan identificere hver enkelt bil og dens strømforbrug.
Det kræver avanceret software.
Køb strøm, når den er billigst
Og det bliver endnu mere avanceret hjemme i garagen, hvor laderen skal kunne kommunikere med familiens kalender og vide, hvornår bilen skal bruges igen, så den kan planlægge at hente strøm på det rigtige tidspunkt.
Det rigtige tidspunkt kan være, når vindmøllerne står og snurrer om natten, uden at strømmen kan bruges til meget andet end opladning af bilerne i garagen.
Men det rigtige tidspunkt kan også være lige nu, hvis familiens kalender viser, at den skal være til middag i den anden ende af byen om tre timer.
Det kræver it-løsninger i verdensklasse. Løsninger som blandt andre IBM, Siemens, DONG Energy og DTU arbejder på at udvikle i konsortiet Edison.
"Vi laver en åben arkitektur med åbne standarder. Det er vigtigt for at fremtidssikre projektet, og for at det ikke bliver et spørgsmål om den ene eller anden producent. Vi står ved begyndelsen af en enorm teknologisk udvikling, og det, vi nu udvikler i Danmark, er begyndelsen til et system, der også om 10 år kan betjene de elbiler og systemudbydere, der måtte være."
Sådan skal det lyde.
Kan gøre hele forskellen
Og sådan lyder det fra IBM's nordiske ansvarlige for energi og miljø Tim Mondorf.
Åbne og intelligente softwareløsninger kan komme til at betyde forskellen på, om Better Place eller andre virksomheder får succes.
Og en succes for el-bilerne vil være et enormt skridt i en bæredygtig og klimavenlig udvikling, fordi vores transportmuligheder både er store energislugere og næsten synonyme med vores frie livsstil.
Derfor er der også grund til at lytte til professor Henrik Madsen fra DTU.
Han advarer mod at tro, at elbiler, der fungerer som lagre for vindmøllestrøm, alene kan bringe os fra grøn-it til klima-it.
"Der er for meget spild i den løsning. Vi bør i stedet satse på at gøre forsyningsnettet intelligent og styre det med it."
Men det er netop en kombination af teknologi og variable tariffer, der er nøglen til den udvikling. Det må it-branchen sammen med politikerne med ansvar for el-forsyningen sørge for.