Artikel top billede

Net-tv-tjenesten Joost, der er stiftet af Janus Friis og Niklas Zennström, er sat til salg.

Medier: Janus Friis' net-tv-tjeneste til salg

Efter et vellykket milliardsalg af IP-telefonitjenesten Skype forsøger iværksætteren Janus Friis ifølge flere medier nu at sælge net-tv-tjenesten Joost.

Janus Friis' net-tv-tjeneste, Joost, er efter sigende i forhandlinger om at blive opkøbt af Time Warner Cable. Timer Warner Cable var tidligere ejet af mediegiganten Time Warner, men er nu på trods af navnesammenfaldet et selvstændigt selskab.

At Joost nu er på vej til at blive solgt kan være overraskende set i lyset af, at selskabet ikke har nær så mange brugere som YouTube.

"Joost er en saga af glippede muligheder, uheld og tanken om, at teknologi alene er nok til at kunne skabe en succesfuld underholdningshjemmeside," skriver journalisten Greg Sandoval for netmediet Cnet, der ejes af den amerikanske mediegigant CBS.

"To år efter lanceringen er selskabet rystet af ledelsesskift, tilbageslag i teknologien samt, at selskabet ikke har kunnet trække de største tv-shows og film til selskabet. Joosts brugertrafik og videodatabase er middelmådigt. Og i forhold til lederne på markedet, Youtube og Hulu, er Joost faldet langt tilbage," skriver Greg Sandoval.

Men på trods af de dårlige meldinger i pressen, så kan Joost godt vise sig at være en succes alligevel.

"Hvis ideen fra Janus Friis har været at starte noget op og så sælge det, så kan det godt være en personlig succes," siger Lars Holmgaard Christensen, forskningschef i nye medier på Dansk Journalisthøjskole.

"Men Joost har ikke haft det store held med at tiltrække så mange brugere på nettet."

Sony vil ikke sende på Joost

I denne måned fornyede Sony ikke deres licensaftale med Joost. I stedet vælger Sony at bejle til Youtube. Samtidig kan Joost konkurrenten Hulu, der er stiftet af NBC og News Corp., vise fuldlængde tv shows som "24" og "The Office".

Lars Holmgaard Christensen mener, at Joost ikke har haft held med at få fat på brugerne i de to år, det har været på markedet.

"Det har været en tur op af bakke for Joost. Selskabet har leveret redigeret indhold på nettet, og det har været i dyb kontrast til den autenticitet, der har været hos deres konkurrenter i Youtube. Brugerne har så foretrukket den autenticitet, der er forbundet med at dele indhold, som brugerne selv finder og organiserer, frem for de licenserede programmer, de har kunnet finde på Joost," siger Lars Holmgaard Christensen, forskningschef i nye medier på Dansk Journalisthøjskole.

"Joost har haft den fordel til at starte med, at de har haft rettighederne til indhold fra de store indholdsleverandører. Det var det, som Joost gik ud på i første omgang; at levere indhold, hvor rettighederne var sikret i forvejen. Men denne fordel er i dag også så småt forsvundet, da Youtube har kunnet forhandle sig frem til de samme rettigheder hos indholdsleverandørerne samtidig med, at de har en langt større brugerbase."

Joost har ingen kommentarer til det potentielle opkøb af deres forretning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere