Computerworld News Service: Nutidens datacentre er overfyldte, men alligevel skal de kunne køre stadigt flere nye teknologier og afspejle tidens trends i det hele taget - samtidig med at det selvfølgelig forventes, at effektiviteten er maksimal, mens prisen er minimal.
Jill Eckhaus, administrerende direktør i den amerikanske organisation for datacenter-professionelle, Afcom, mener, at datacenter-folket bør kunne lære af fortidens mere eller mindre fejlslagne strategier, der blandt andet har ført til, at datacentrene i dag er kørt ind i en hardware-mæssig blindgyde.
Computerworld: Vil du gå så vidt som til at kalde den nuværende krise og de medfølgende besparelser en katastrofe for datacentrene?
Jill Eckhaus: Det har jeg faktisk aldrig rigtig tænkt over. Jeg tror nu ikke, at jeg ville bruge så stærkt et ord. I 2008 udarbejdede Afcom en undersøgelse af, hvordan økonomien vil komme til at påvirke datacentrenes budgetter. Det var lige før, at det gik galt med økonomien.
Da det skete, blev vi nødt til at udarbejde en ny undersøgelse i oktober 2008, hvor vi interviewede folk igen, og det viste sig, at 49,6 procent af alle datacentre vil komme til at opleve konsekvenser for deres budgetter for 2009.
Det er ret interessant, for det betyder, at 51 procent af datacentrene ikke var blevet bedt om at spare på deres omkostninger så sent som i oktober 2008.
Det er værd at tænke over, for det tyder på, at det virkelig er ved at gå op for virksomhederne, at datacentret også er organisationens rygrad, og at de risikerer at miste millioner af kroner hver eneste time, datacentret er nede.
De folk, som blev bedt om at skære i budgettet, skulle gennemsnitligt bringe det ned med 15,2 procent. Det er egentlig ikke så meget, når man tænker på, at mange virksomheder i disse tider gennemfører generelle nedskæringer på 20, 30 eller 40 procent og mange bliver fyret. Det understreger igen, hvor vigtige datacentrene er i dag.
Computerworld: Det lyder som om, at der trods alt er lyspunkter i den nuværende økonomiske ørkenvandring.
Jill Eckhaus: Jeg har været i branchen i næsten 18 år nu, og det er første gang i løbet af min karriere, at datacentret bliver anset for at være andet og mere end bare et økonomisk sort hul.
Folk er ved at få øjnene op for dets vigtighed. I dag har lederen af datacentret ikke bare ansvar for selve centret, men for integriteten af alle de informationer, det indeholder.
Det betyder, at datacentret kommer helt til tops, og at den administrerende direktør bliver nødt til at tage ansvar for alt, der har med datacentret at gøre. Derfor er der også kommet mere fokus på det.
Computerworld: Er it-forretningerne allerede ved at forberede sig på, at økonomien bliver bedre igen, eller prøver de at ride stormen af, mens budgetterne bliver mindre? Ideelt set burde de selvfølgelig forberede sig på opturen , men har de råd til det?
Jill Eckhaus: Det er nemt bare at vente indtil stormen løjer af, men hvis man kigger nærmere på resultaterne af vores undersøgelse, så vil man kunne se, at de faktisk er i gang med at tage de virtuelle teknologier til sig.
Jeg ved faktisk ikke, om de selv tænker over, hvorvidt de gør det for at ride stormen af, eller om de virkelig er i gang med at planlægge fremtiden.
I 1990'erne kunne folk nærmest ikke få nok af serverne, der var meget populære. Nu er man ved at løbe tør for plads, og blade serverne bliver for varme. Det bør vi kunne lære noget af.
Vi bliver nødt til at forstå, hvordan det kunne komme så vidt, så vi kan undgå noget tilsvarende i fremtiden. Det er vigtigt, at vi i dag kigger en ekstra gang på det, vi foretager os og virkelig planlægger tingene ordentligt. Der er masser af virksomheder, som har servere stående, som de i virkeligheden bare kunne slukke for, for de bruger dem alligevel ikke.
Hvad gik der galt?
Computerworld: Hvor står datacentrene så i dag? Hvad gik der galt?
Jill Eckhaus: Først og fremmest har virksomhederne fået for mange servere. Men i dag er myndighederne og andre begyndt at interesse sig for datacentrene, så nu er der også regler, der skal følges, ligesom storage er blevet et kæmpestort emne.
En del af det er ude af datacenter-ledernes hænder, men virksomhederne bliver nødt til at se nærmere på politikker og procedurer, og jeg tror, at datacenter-lederen og it-chefen for første gang nogensinde må til at samarbejde med forretningsdelen af virksomheden.
Det er lige før, jeg tror, at vi rent teknologiskt er vokset for hurtigt. I løbet af datacentrenes historie er der nok lidt for tit sket, at man har taget teknologierne til sig med det samme, hvor man nok i virkeligheden skulle have brugt lidt mere tid på research eller på at sørge for, at procedurerne var i orden.
Computerworld: Og hvis du hurtigt skal komme i tanke om et eksempel?
Jill Eckhaus: Servere er et godt eksempel. Datacentrene er blevet så overfyldte. Alene ledningerne er gået hen og blevet et problem i dag, for der er simpelthen bare alt for mange ting derinde. Og så bliver man nødt til at overvåge det hele for at sørge for, at det ikke går ned. Det er blevet meget besværligt efterhånden, for kunderne kommer både udefra og indefra .
Computerworld: Udover alle de velkendte datacenter-trends, der findes for øjeblikket - grøn it, cloud computing, virtualisering, konsolidering og så videre - hvad skal datacenter-lederne så koncentrere sig om her og nu under krisen?
Jill Eckhaus: Umiddelbart kommer jeg til at tænke på to ting, som begge er nemme at ignorere, fordi det ikke er noget, man gør hver dag.
Den ene er virksomhedens slagplan for, hvordan katastrofer skal håndteres. Det er så nemt i disse krisetider at sige "Ok, katastrofeplanen er på plads, så den behøver vi ikke tage os af. Vi behøver ikke at teste den og bruge penge på at sørge for, at den hele tiden er i orden, for vi har alligevel ikke de penge."
Så det er for nemt at ignorere, men når man tænker over det, så er det faktisk noget af det vigtigste for et datacenter.
Og når det kommer til katastrofeplaner, så er det tit det menneskelige aspekt, der bliver ignoreret: Hvad vil du gøre, hvis der sker en kæmpe katastrofe, og der er mennesker i området? Hvordan vil du sørge for mad til dem? Hvordan vil du tage dig af de sårede? Hvordan vil du få dem ud af bygningen, hvis det bliver nødvendigt?
Alle de spørgsmål bliver man nødt til at tage højde for på forhånd.
Den anden ting er sikkerheden. Selvfølgelig er det vigtigt at overveje, hvordan man sikrer det fysiske datacenter, men det er lige så vigtigt, at også data er beskyttet. Det er begge områder, som er nemme at glemme, mens man har travlt med andre ting.
Computerworld: Ifølge den undersøgelse, som Afcom udarbejdede sidste år, har 77 procent af datacenter-lederne ikke nogen planer om at øge brugen af cloud computing i den nærmeste fremtid. Men de økonomiske fordele er jo velkendte, så hvorfor egentlig ikke?
Jill Eckhaus: Jeg tror, at folk har en del forbehold over for cloud computing. De har ikke én klar definition af cloud computing at forholde sig til, og der er mange af de delelementer, som går under betegnelsen 'cloud computing,' der i virkeligheden bare er gammel vin på nye flasker. Det gælder for eksempel automatisering.
I løbet af de næste tre år, tror jeg, at industrien må informere datacenter-lederne og -medarbejderne for at sikre, at de ved, hvilke fordele cloud computing kan give dem. Når det er gjort, så vil der ske en dramatisk stigning i folks accept. Men det kommer nok til at tage to eller tre år, før folk for alvor springer ud i det. Det samme skete med virtualisering.
Computerworld: Men analytikerne siger, at det er forretningsfolkene snarere end it-folkene, der abonnerer på de hostede tjenester.
Jill Eckhaus: Det er sikkert rigtigt lige nu, men jeg tror, at it-afdelingerne vil begynde at bruge skyen, så snart de får en bedre fornemmelse for den. Og det kommer bare til at ske endnu hurtigere, hvis de så oven i købet bliver presset af forretningsdelen.
Computerworld: Hvad er så det næste? Hvad er der på den anden side af skyen?
Jill Eckhaus: Jeg ved ikke, hvad der er på den anden side af skyen. Der er for lidt af den slags nu, men vi skal helt klart til at samarbejde meget mere om at løse de problemer, som vi står over for og som i dag forekommer helt uoverskuelige - som for eksempel den manglende plads i datacentrene, strøm og afkøling.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad det næste bliver, men jeg kan sige så meget, at vi er i en branche, der bliver nødt til at stå sammen.