Artikel top billede

Rebecca Lawson, produkt marketingsdirektør i Hewlett-Packard, ser forhåbningsfuldt på cloud computing i fremtidens it-marked. Fotokilde: Ming Ou Lü

Spillet om fremtidens it-marked

Opkøb, nye produkter, nye strategier og positionering. Det er hverdagen for verdens største it-virksomheder, der vil gøre alt for at vinde ræset om morgendagens teknologiske løsninger.

It-giganterne positionerer sig selv for tiden. Selvom der indtil videre ikke er løsnet et skud i kampen om fremtidens teknologiløsninger, er billedet klart - de store it-selskaber vil ind over alle led i it-fødekæden.

Kampen mellem de store it-virksomheder spidser til. Senest har Oracle opkøbt Sun, mens Cisco vil have deres bid af servermarkedet. Hewlett-Packard (HP) har oprustet på servicemarkedet med opkøbet af EDS, mens IBM brugte omkring 28 milliarder kroner på business intelligence firmaet Cognos tilbage i 2008.

Det er strategi på højt plan, og spillerne ved, at ethvert træk, de laver, studeres nøje af deres modspillere. For det selskab, der ikke følger med i spillet, risikerer hurtigt at blive sat skakmat af konkurrenterne.

"I disse tider med nedgang, er det svært at sælge eksisterende løsninger til flere kunder. Derfor sælger selskaberne flere løsninger til de samme kunder. Derfor ser vi nu, at der sker en del konkurrence på de områder, hvor der ikke før var konkurrence," siger Anders Elbak, analytiker i IDC.

"Virksomheder, der ikke følger udviklingen, risikerer at blive opkøbt. I øjeblikket er der rigtig mange forudsætninger til stede for, at der kan ske yderligere konsolideringer og fusioner hos de helt store virksomheder. Det er typisk i krisetider, at de helt store aktører falder."

Aggressiv ekspansion sikrer indtjening

Opkøb af virksomheder for tocifrede milliardbeløb og lancering af nye produkter i en finanskrise, hvor alle it-chefer forsøger at spare på budgettet. Hvis det ikke var fordi, at medarbejderne i Hewlett-Packard kollektivt gik ned i løn samtidig med, at selskabet afskedigede 24.600 som følge af fusionen med EDS, kunne uvedkommende tro, at it-giganten ikke vidste, at det er krisetider.

Men der er en mening med den aggressive ekspansion. Det er nemlig et led i HP's vision om, at alt skal være en tjeneste, og det er ganske fornuftigt, at HP nu satser så aggressivt på serviceleddet i teknologiområdet, mener flere eksperter.

"Det er ganske naturligt, hvis man kigger på værdikæden i teknologiindustrien, at en virksomhed forsøger at være inde over alle de led, hvor der kan tjenes penge," siger Palle Mehlsen, partner i rådgivningsfirmaet Implement.

"Flere af vores kunder er fuldt ud tilfredse med, at de får en række it-services som tjenester. Det er noget, der giver dem stor fleksibilitet på kort tid. Det ved HP, og derfor satser de også kraftigt på at komme ind på det led i fødekæden."

HP skal levere tjenester

At HP vil ind på servicemarkedet er ikke nogen hemmelighed. I maj 2008 købte HP it-servicegiganten EDS for den nette sum af omkring 80 milliarder kroner. Måden, som disse services vil blive leveret på i fremtiden, skal så åbenbart være som tjenester, heriblandt også via cloud computing, snarere end en ved en traditionel forretningsmodel.

"En it-afdeling i en virksomhed er ansvarlig for at levere resultater. Når HP siger, at alt bliver en tjeneste, betyder det, at it-afdelingen skal tænke fuldstændigt anderledes omkring deres ansvarsområde," siger Rebecca Lawson, produkt marketingsdirektør i Hewlett-Packard.

"Snarere end at tænke i baner som netværk, lagring og servere, skal it-afdelingerne tilbyde tjenester, som for eksempel en lønseddeltjeneste eller automatiserede salgstjenester. Det er så lettere at sætte et prisskilt på hver enkelt af disse tjenester og styre udviklingen af tjenesterne. Tjenesterne kan så tilbydes inhouse, outsourcet eller som en cloud-tjeneste."

Dette understreges af Lucio Furlani, vicedirektør i HP Technology Service Group Emea.

"Vi skal gøre det lettere for it-chefen at købe teknologiske tjenester, der bare virker," siger Lucio Furlani.

Oracle betvivler skyen - og forbereder sig på kamp

Men det er ikke alle, der er lige sikre på, at alt i fremtiden skal tilbydes som en tjeneste. Oracles øverste direktør, Larry Ellison, har gentagne gange forholdt sig meget skeptisk til cloud computing, og at alting bliver tilbudt som en tjeneste.

"Det interessante med cloud computing er, at vi allerede har defineret det til at indeholde alt, hvad vi i forvejen laver. Jeg kan ikke forestille mig noget, der ikke er cloud computing med alle de udmeldinger, der allerede har været om det," sagde Larry Ellison tilbage i oktober 2008.

I dag, hvor Oracle har købt Sun Microsystems, er det interessant at se, hvordan Larry Ellison forholder sig til tesen om, at alt skal kunne leveres som en service.

"Købet af Sun forandrer hele it-industrien. Oracle vil være det eneste firma, der vil kunne lave et integreret system - applikation til disk - hvor alle brikkerne falder på plads således, at kunderne ikke behøver at gøre det selv," siger Larry Ellison i dag.

Oracle, der tidligere har haft gode partnerskaber med de store hardwareleverandører som for eksempel HP, melder sig altså nu ind i den eksklusive klub af it-giganter, der vil være med på alle led i it-forretningen.

Opkøb af milliardvirksomheder

Hvor HP købte it-servicefirmaet EDS, så opruster Oracle på sin hardwareside med købet af Sun. Det mener Max Olsen, associate director i Gartner Group Danmark. Han vurderer, at kampen om, hvad cloud computing er, bunder i, at alle større virksomheder i dag ser potentialet, men endnu ikke har færdigudviklet deres forretningsmodeller

"Generelt set kan man skære alle de store over en kam. Der er ingen, som er verdensmester i at levere tjenester over nettet. De har en eksisterende portefølje, der ikke blot lige trylles om til at blive leveret som en tjeneste," siger Max Olsen.

"Men alle store virksomheder er i dag klar over, at cloud computing er et område, hvor der både kan vindes og tabes meget. Et af eksemplerne på et cloud computing-projekt, der er lykkes, er jo CRM-leverandøren Salesforce.com. Cloud computing er den underliggende infrastruktur, der gør det muligt at levere SaaS i den skala, der er tale om. Salesforce.com er i dag en så stor succes, at hvis man ikke anvendte cloud-teknologi, ville det slet ikke kunne lade sig gøre."

Man skal føle sig sikker i skyen

Men selvom der er enkelte solstrålehistorier, som bryder igennem den store masse af cloud computing-eksempler, så har de store selskaber stadigvæk svært ved at omdanne hele deres portefølje til internetbaserede tjenester.

Her er det især sikkerhedsaspekterne, der kan være til hindring for en fuld udrulning af tjenester udbudt på internettet.

"Når jeg taler med kunderne, så er det altid sikkerheden af deres data, der er det vigtigste. Derfor tror vi heller ikke, at skyen kommer til at dække hele verdenen," siger Rebecca Lawson, produkt marketingsdirektør i Hewlett-Packard.

"Men en lang række af de applikationer, som vi bruger i dag, ville ikke være mulige uden brug af cloud computing-arkitektur."

Max Olsen, associate director i Gartner Group Danmark, er enig omkring sikkerhedsproblematikkerne, men påpeger, at også forretningsmodellerne ved cloud computing er forholdsvis ubekendte faktorer i dag.

"Der er en række med cloud computing i dag. Nogle af problemerne er sikkerhed og forretningsmodeller. Hvordan skal man lave penge på cloud computing som it-leverandør?" spørger Max Olsen.

"I øjeblikket er det relativt svært at prissætte de her tjenesteprodukter, der leveres, da det er et nyt marked. Derfor oplever vi også, at der er en relativ forsigtighed i cloud computing markedet," siger Max Olsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere