Artikel top billede

Timing af nyhedsbreve giver dobbelt salg

Det kan godt betale sig at vælge tidspunktet for udsendelse af nyhedsbreve med omhu. Der er ganske enkelt penge i timing.

Det er vigtigt, hvornår du sender dine nyhedsbreve. Folk får det selvfølgelig uanset hvad, men deres motivation til at læse det og købe dine varer afhænger meget af, hvornår de får og læser det.

Det er typisk bedst at sende nyhedsbreve til folk, når de er på arbejde. Det er der, folk ofte læser deres e-mails og har tid til at foretage sig noget online.

Sender du det i weekenden, vil mange først have mulighed for at læse det mandag morgen. Men der forsvinder det i mængden af vigtige forretningsmails og ligegyldige spam-mails, og risikoen, for at det bliver slettet, er stor.

Så send dine nyhedsbreve på hverdage, hvor folk er på arbejde, altså mellem kl. 08.00 og 15.00, og er klar til at læse det og reagere på det. Jeg har selv bedst erfaring med at sende ud ved middagstid mellem kl. 12 og 13, men det kan sikkert variere, efter hvilke varer man sælger.

Dertil er det en god ide at time nyhedsbreve til forbrugere omkring den første i måneden, hvor de lige har fået løn. Der vil de fleste mennesker være mere generøse med deres penge.

Jeg kan huske, da jeg kørte taxa i København, at der var langt flere ture og bedre drikkepenge de sidste dage i måneden og de efterfølgende to uger. Men fra den 14. og 10 dage frem var det mærkbart dårligere, og der gad jeg dårligt køre på gaden.

Hold også øje med hvornår folk får børnepenge. Det er så vidt jeg ved 20. januar, 20. april, 20. juli og 20. oktober. Der vil folk også være mere gavmilde, og der skal du slå til hvis du sælger varer til slutbrugere!

Undgå de overfyldte indbakker

Der er også nogle tidspunkter som du skal holde dig fra. Ferier, helligdage, weekenden og om natten er dårlige tidspunkter. Der ender dit nyhedsbrev bare i bunken af ulæst post, og bliver slettet når den dårlige samvittighed over den rodede indbakke bliver for stor.

Jeg læste dog en artikel i Fortune Magazine med overskriften "Sunday is the new Monday", og der fortalte de om en ny trend: Folk er i højere grad begyndt at læse deres e-mails om søndagen.

De refererede til en undersøgelse som e-mail-marketing-firmaet ExactTarget har lavet, der viser, at færre åbner et nyhedsbrev en søndag, men dem der gør, læser det til ende. Årsagen er, at langt de færreste e-mails bliver sendt en søndag (kun tre procent kontra tirsdag med 24,5 procent), så konkurrencen om opmærksomheden er meget mindre.

Det kan tyde på, at lange nyhedsbreve med mere svært tilgængeligt indhold, måske med fordel kan sendes om søndagen. Men eksperimenter med det, det er altid en god ide.

Så jeg håber, du forstår, hvor vigtig timingen er, når du sender nyhedsbreve ud. Rammer du den lige i røven, så kan effekten nemt være 2-4 gange så god, som hvis du sender det på et dårligt tidspunkt. Så der er penge i timing...

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere