Artikel top billede

Timing af nyhedsbreve giver dobbelt salg

Det kan godt betale sig at vælge tidspunktet for udsendelse af nyhedsbreve med omhu. Der er ganske enkelt penge i timing.

Det er vigtigt, hvornår du sender dine nyhedsbreve. Folk får det selvfølgelig uanset hvad, men deres motivation til at læse det og købe dine varer afhænger meget af, hvornår de får og læser det.

Det er typisk bedst at sende nyhedsbreve til folk, når de er på arbejde. Det er der, folk ofte læser deres e-mails og har tid til at foretage sig noget online.

Sender du det i weekenden, vil mange først have mulighed for at læse det mandag morgen. Men der forsvinder det i mængden af vigtige forretningsmails og ligegyldige spam-mails, og risikoen, for at det bliver slettet, er stor.

Så send dine nyhedsbreve på hverdage, hvor folk er på arbejde, altså mellem kl. 08.00 og 15.00, og er klar til at læse det og reagere på det. Jeg har selv bedst erfaring med at sende ud ved middagstid mellem kl. 12 og 13, men det kan sikkert variere, efter hvilke varer man sælger.

Dertil er det en god ide at time nyhedsbreve til forbrugere omkring den første i måneden, hvor de lige har fået løn. Der vil de fleste mennesker være mere generøse med deres penge.

Jeg kan huske, da jeg kørte taxa i København, at der var langt flere ture og bedre drikkepenge de sidste dage i måneden og de efterfølgende to uger. Men fra den 14. og 10 dage frem var det mærkbart dårligere, og der gad jeg dårligt køre på gaden.

Hold også øje med hvornår folk får børnepenge. Det er så vidt jeg ved 20. januar, 20. april, 20. juli og 20. oktober. Der vil folk også være mere gavmilde, og der skal du slå til hvis du sælger varer til slutbrugere!

Undgå de overfyldte indbakker

Der er også nogle tidspunkter som du skal holde dig fra. Ferier, helligdage, weekenden og om natten er dårlige tidspunkter. Der ender dit nyhedsbrev bare i bunken af ulæst post, og bliver slettet når den dårlige samvittighed over den rodede indbakke bliver for stor.

Jeg læste dog en artikel i Fortune Magazine med overskriften "Sunday is the new Monday", og der fortalte de om en ny trend: Folk er i højere grad begyndt at læse deres e-mails om søndagen.

De refererede til en undersøgelse som e-mail-marketing-firmaet ExactTarget har lavet, der viser, at færre åbner et nyhedsbrev en søndag, men dem der gør, læser det til ende. Årsagen er, at langt de færreste e-mails bliver sendt en søndag (kun tre procent kontra tirsdag med 24,5 procent), så konkurrencen om opmærksomheden er meget mindre.

Det kan tyde på, at lange nyhedsbreve med mere svært tilgængeligt indhold, måske med fordel kan sendes om søndagen. Men eksperimenter med det, det er altid en god ide.

Så jeg håber, du forstår, hvor vigtig timingen er, når du sender nyhedsbreve ud. Rammer du den lige i røven, så kan effekten nemt være 2-4 gange så god, som hvis du sender det på et dårligt tidspunkt. Så der er penge i timing...

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis