Danmark bidrager med den største fremgang i omsætningen i Telias mobilforretning. Det fremgår af Telias regnskab for årets første tre måneder. 12 procent går Danmark frem målt i svenske kroner sammenlignet med sidste år.
Det er dog værd at holde for øje, at den danske krone nu står stærkere i forhold til den svenske krone end i den første del af forrige år. Målt i danske kroner beretter virksomheden om et fald i den danske omsætning.
Da Telia præsenterede sit bedste årsregnskab i Danmark nogensinde tilbage i februar, bed aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets også mærke i valutaen.
"Det første, jeg lægger mærke til, er, at rekorden, som Telia taler om, er i svenske kroner, som er devalueret over for den danske krone," fortalte han dengang om 2008-regnskabet.
Fra januar til og med marts omsatte Telias mobilforretning i Danmark for 1,9 milliarder svenske kroner sammenlignet med 1,7 milliarder kroner samme periode sidste år. De 1,9 milliarder svenske kroner svarer i dag til 1,3 milliarder danske kroner.
Kapring af mobile bredbåndskunder koster
Den danske mobilforretning viste et fald i EBITDA-marginen. Det vil sige, hvor meget selskabet tjener før afskrivninger for hver 100 kroner, som virksomheden omsætter. I telebranchen er dette nøgletallet, som analytikerne holder øje med.
Det første kvartal i år bød på en EBITDA-margin på 14,8 procent mod 18 procent sidste år.
"EBITDA-marginen i Finland og Danmark faldt som et resultat af en lavere omsætning målt i lokal valuta og uændrede omkostningsniveauer. I Danmark havde et succesfuldt optag af mobile bredbåndsabonnenter også en negativ effekt på marginen," står der i kvartalsrapporten.
Der raser i øjeblikket en intens krig på det danske marked for mobilt bredbånd, hvor alle mobilselskaberne kæmper om et marked i fartglad vækst. Telia ligger på en delt andenplads på dette marked ifølge den seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen. Mobilselskabet 3 topper foran Sonofon og Telia, mens TDC ligger sidst blandt de fire operatører.
Stofa går frem - også i danske kroner
Ifølge kvartalsrapporten gik Stofa-forretningen frem. Ganske vist faldt antallet af bredbåndskunder med 3.000 til 149.000, men tv-kunderne gik frem med 2.000 til i alt 211.000. Det var nok til at øge omsætningen med 3,4 procent målt i danske kroner.
Stofa er i øvrigt en del, som ikke længere indgår i kerneforretning hos Telia. For nylig kom det frem, at Telia går med planer om at frasælge forretningen.
Hele TeliaSonera-koncernen formåede at øge omsætningen samlet set, også målt i lokale valutaer. I lokale valutaer gik selskabet 0,6 procent frem sammenlignet med første kvartal sidste år, mens fremgangen i svenske kroner lyder på 12 procent.
Selskabet erkender i kvartalsrapporten, at den svenske krone trods en mindre fremgang stadig er svag. Den samlede omsætning lød i årets første tre måneder på 27,2 milliarder svenske kroner - 18,6 milliarder danske kroner, hvis en svensk krone er 68 danske øre værd.