Yahoo ejer omkring 10 procent af aktierne i e-Gmarket i Sydkorea. Firmaets accept af eBays tilbud om at købe aktierne er en del af eBays plan om købe alle tilgængelige aktier for 137 kroner stykket. Yahoos andre sydkoreanske forretningsdele vil ikke blive påvirkede af salget, fortæller virksomheden i en udtalelse.
Yahoos udtalelse kom kort tid efter, eBay offentliggjorde sine planer om at opkøbe Gmarket og sammenlægge det med selskabets eget, sydkoreanske datterselskab, Internet Auction Co. (IAC).
For at kunne gøre dette skal eBay have fat i 67 procent af Gmarkets aktier. Hvis eBay får succes med sit forehavende, og alle aktionærerne accepterer tilbuddet, vil den samlede pris kunne blive så høj som 6,8 milliarder kroner.
eBays bud efter Gmarket kommer efter, selskabet har offentliggjort, at Skype skal til at stå på egne ben, hvilket er et led i eBays forsøg på at finde tilbage til virksomhedens kernekompetencer, som er e-handel og online-betalings-forretninger. EBay planlægger at børsnotere Skype engang næste år, men der er endnu ikke kommet en dato på.
Udover Yahoo, har også sydkoreanske Interpark og dets chef Ki Hyung Lee, som ejer omkring 34 procent af Gmarkets aktier, taget eBay på ordet, fortæller virksomheden selv. Gmarkets administrerende direktør og president Young Bae Ku bakker desuden op om eBays bestræbelser, siger eBay.
Stærk synergi
Sydkorea er et af verdens mest opkoblede lande, og eBay vil derfor gerne konsolidere sin tilstedeværelse derovre. I løbet af 2008, havde Gmarket en omsætning på 1260 millioner kroner, sammenlignet med IAC's 920 millioner. EBay købte IAC i 2001.
"Denne aftale vil skabe en stærk, operationel synergi mellem de to markedsledere. Den vil give sælgerne flere muligheder og styrke vores evne til at servicere komplementære kundesegmenter," siger John Donahue, som er president og administrerende direktør for eBay, i en udtalelse.
Hvor godt eBay på lang sigt vil klare sig på det sydkoreanske marked er endnu uvist. eBay har måttet kæmpe hårdt for at forsøge at genskabe selskabets amerikanske succes i Asien. I de senere år har eBay adskillige gange været taber i kampen om højtprofilerede bud om at blive dominerende på markedet for internet-auktioner i Kina, Japan og Taiwan.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen