Computerworld News Service:
Omkring en tredjedel af de 306 millioner internetbrugere over 15 år i Europa har trodset faren for phishing-angreb og andre sikkerhedstrusler og besøgt en online bank i februar, fortæller analysefirmaet ComScore.
Den højeste andel findes i Holland, hvor 52,9 procent af alle internetbrugere har besøgt en netbank, og de er efterfulgt af Frankrig (49,9 procent), Sverige (48,4 procent) og Storbritannien (46,1 procent). Belgien, Tyskland, Danmark, Spanien og Norge har alle flere netbanks-brugere end det europæiske gennemsnit.
Schweiziske internetbrugere stoler tilsyneladende ikke på internettet, når de skal gøre bankforretninger, Kun 15,9 procent af dem har besøgt en netbank i løbet af februar, hvilket giver Schweiz en 16.-plads blandt de undersøgte lande.
Den franske bank Crédit Agricole blev den mest besøgte europæiske netbank i februar, fortæller ComScore, mens de britiske Lloyds Bank og Royal Bank of Scotland kom ind på pladserne lige efter.
Tre af de 10 banker, som europæerne besøgte mest, var franske, fire var britiske, en tysk (Sparkassen), en amerikansk (Citigroup) og en svensk (Swedbank) - hvilket i øvrigt er godt gået for et land, der kun har 2,7 procent af de europæiske internetbrugere.
Ifølge ComScore havde Crédit Agricoles hjemmeside 8,9 millioner besøgende i februar. Banken selv fortæller, at den har 20 millioner franske kunder til selve Crédit Agricole, mens datterselskabet le Crédit Lyonnais har 6 millioner kunder.
Lloyds modtog 7,3 millioner besøgende i februar, hvilket var flere end Royal Bank of Scotland, som havde 6,9 millioner besøgende. Lloyds slog desuden HSBC (5,3 millioner besøgende), der, udover sine kerneaktiviteter i Storbritannien, har en million franske kunder.
ComScore begyndte at spore bank-besøgende i februar og noterer sig, at tidens bankkunder mere end nogensinde før holder nøje øje med deres opsparing og forbrug.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen