Computerworld News Service: Capgemini er i gang med at omstrukturere selskabets konsulentforretninger for at kunne tjene på den økonomiske nedtur, som ellers har tvunget en af virksomhedens konkurrenter, BearingPoint, til at gå i betalingsstandsning.
Capgemini vil koncentrere sine konsulentaktiviteter i en ny struktur, Capgemini Consulting, der vil blive ledet af Pierre-Yves Cros, som tidligere har været koncernens stretegidirektør.
Capgeminis konsulentaktiviteter har tidligere været tilknyttet nationale eller regionale forretningsenheder.
Capgemini Consulting vil ansætte 4.000 af koncernens 90.000 medarbejdere, der vil komme til at stå for otte procent af selskabets omsætning.
"I hårde tider ændrer klienterne deres driftsform. Mange beslutninger ville normalt blive taget på regionalt eller nationalt niveau, men beslutninger om at søge hjælp udefra tages nu på globalt niveau," siger han.
"Det er vigtigt for Capgemini at undgå at komme ind i halen af beslutningsprocessen," oplyser han.
Skal vinde nyt terræn
Den ny globale struktur vil også gøre det muligt for Capgemini Consulting at trække på ekspertise hvor som helst i verden for at vinde nyt terræn, fortæller Cros.
Et eksempel har været en ny ny kontrakt i USA's forsyningssektor, hvor selskabets anvendte to europæiske eksperter, hvilket ville have været sværere at gøre under den gamle struktur.
"Vi lever i en mere flydende, global verden, hvor man er nødt til at kunne overføre sin bedste ekspertise," understreger Cros.
Capgemini øgede sine konsulentaktiviteter i 2000, da koncernen opkøbte den tidligere konsulentdivision af revisorvirksomheden Ernst & Young.
Kort tid derefter skabte IBM divisionen Global Business Services ud af opkøbet i 2002 af PwC Consulting, som var en spin-off fra en anden revisorvirksomhed PricewaterhouseCoopers.
Pres fra finanstilsyn
Denne omstrukturering i konsulentmarkedet kom efter pres fra det amerikanske finanstilsyn på de dengang fem største amerikanske revisorvirksomheder for at eliminere interessekonflikter med deres revisionsaktiviteter ved at afhænde deres konsulentaktiviteter.
Ud af disse fem modsatte kun Deloitte Touche Tohmatsu sig. Denne virksomhed var den sidste til at oprette en separat division til sine konsulentaktiviteter, Deloitte Consulting, og besluttede i sidste ende i 2003 ikke at frasælge forretningsenheden.
Samtidig havde Andersen Consulting rebranded sig som Accenture efter en bitter strid om navnet Andersen, og KPMG Consulting tog navnet BearingPoint med søfartskonnotationer og lagde dermed over åbent hav afstand til sin tidligere ejer KPMG.
Mens IBM lancerer nye tjenester og Gapgemini omstrukturerer for at tjene på recessionen, har BearingPoint været nødt til at omorganisere, fordi finanskrisen har efterladt virksomheden uden noget overskud.
Således søgte BearingPoint ly i en betalingsstandsning i USA i februar, og i sidste måned meddelte virksomheden, at den var i gang med at forhandle salget af nogle af dens aktiviteter til Deloitte, PricewaterhouseCoopers og andre.
Tirsdag offentliggjorde også IBM en omstrukturering af selskabets konsulentforretning, Global Business Services, med oprettelsen af en ny division, der tilbyder tjenester til rapportering og forretningsoptimering.
IBM Business Analytics and Optimization Services vil trække på ekspertise fra andre divisioner - heriblandt et hold på 200 forskere i matematik og analytik fra IBM Research, oplyser virksomheden.
Oversat af Thomas Bøndergaard