Fra morgenstunden har fodgængere og bilister i København, Århus og Odense måske set en meterhøj kamera-konstruktion på toppen af anonymt udseende biler.
Det er imidlertid hverken PET eller kommunen, der har sendt bilerne på gaden, men derimod den amerikanske søgemastodont Google, der nu er nået til Danmark i sin kortlægning af alle offentlige veje i de tre byer.
Billederne set fra gadeplan er allerede tilgængelige i mange amerikanske byer og en lang række europæiske storbyer.
Selv om bilerne er sendt på vejene, kan Google dog ikke sige, hvornår resultatet kan ses i Street View på Google Maps.
Først skal billederne nemlig behandles, så ansigter og nummerplader ikke kan genkendes.
Og så skal det helst være solskin, forklarer administrerende direktør i Google Danmark, Peter Friis.
"Vi er ikke herrer over vejret. Vi kører, til vi er færdige, men vi forventer ikke, at det er voldsomt lang tid," siger Peter Friis.
Hvorfor, Google?
Men hvorfor vil Google nu til at fotografere gaderne i Danmark?
Peter Friis forklarer, at det er en naturlig videreudvikling af kort på nettet.
"Kort er fantastiske og noget af det mest brugte, men de er forrygende dumme, når vi ser på dem historisk," siger Peter Friis.
"De har på mange måder ikke rigtigt lavet den fulde migration fra det vi kender på print, til de muligheder vi har på nettet. Så det handler om at få en berigende oplevelse i forhold til det, vi får på print," siger han.
Hvor er forretnings-modellen?
Google-direktøren fortæller, at der ikke er en decideret forretningsmodel kørt i stilling for Street View-projektet.
"Der er ikke nogen indtægter på det her, men der er en del omkostninger. Vi gør det ikke, fordi der er en forretningsmodel i det," siger han og fortsætter:
"Google er ikke som ret mange andre virksomheder i verden. Der er utroligt mange ting, der ikke direkte kan begrundes i en eller anden forretningsmodel," siger Peter Friis.
Han vil dog godt medgive, at virksomheden ikke gør det udelukkende for sine blå øjnes skyld.
"Er det ikke noget, der styrker vores forretning? Gør det os ikke til et bedre brand? Skaber det ikke en præference hos brugerne for de ting, vi ellers laver?," spørger han retorisk og svarer selv:
"Jo, selvfølgelig gør det det. Det ville være fuldstændig forkert ikke at sige det," erkender Peter Friis.