Artikel top billede

Jonathan "Fatal1ty" Wendel sammen med kæresten Lena i et afslappet øjeblik i Tivoli, Foto: Ming Ou Lü

Når verdens bedste computerspiller nakker løs

Reklameaftaler med nogle af verdens største firmaer. Rejser over hele verden. Fans og et kendt navn overalt blandt unge mennesker. Det er hverdagen for en computerspiller.

Reportage: Der er dyb koncentration, og en enkelt sveddråbe pibler ned ad kinden på Jonathan "Fatal1ty" Wendel, mens han pløkker sagesløse modstandere, der løber rundt som hovedløse høns.

Mange håbefulde børn må se deres drøm knust i Tivoli i København, mens de forgæves forsøger at få ram på en af verdens bedste computerspillere.

Selv om modstanden ikke er hård, kræver det alligevel lidt koncentration, hvis man skal sætte en verdensrekord i, hvor mange modstandere man kan fælde på en time. Bag ham kigger håbefulde unge, der håber at kunne følge i hans fodspor.

Antallet af "fraggede" modstandere runder på blot få minutter hundrede. Det er ikke for ingenting, at Jonathan "Fatal1ty" Wendel bliver kaldt for verdens bedste computerspiller.

Han er nådesløs i sin brutale omgang med modstanderne og når at sætte en verdensrekord på 671 nedlagte modstandere inden for en time.

Gamerudstyr til millioner

Amerikanske Jonathan "Fatal1ty" Wendel er et brand i spilindustrien.

De fleste erfarne computerspillere kender ham på en eller anden måde. Enten har de hørt hans navn blive omtalt på de mange spilarrangementer, der trækker tusindvis af computerspillere overalt i verdenen, eller også har de et af de computerprodukter, der bærer hans navn.

Fatal1ty-linjen er en kommerciel satsning som hardwareproducenten Creative og Jonathan Wendel har lanceret. Her sælger man gamerudstyr, der trækker et trecifret millionbeløb fra computerspillere over hele verden.

"Hvis du vil spille på et højt niveau, så bliver du nødt til at have bedre spiludstyr end normale brugere. Det er ligesom tennis. Man skal ikke regne med at vinde nogle kampe, hvis man bruger en ketsjer til 100 kroner mod en, der bruger en ketsjer til 1.000 kroner," fortæller Jonathan Wendel.

Det er sådan noget udstyr, som skal markedsføres over for de unge, der er samlet i Copenhagen eSport Challenge i Tivoli.

De store it-firmaer er helt fremme

Det er ikke blot Jonathan Wendel, der har set, at der er et marked for dyrt it-udstyr til spillystne folk. Hewlett-Packard har været med til at sponsorere arrangementet, og det har de fået pæn betaling for.

Hewlett-Packards sælgere er centralt placeret på standen, og til lejligheden har de taget nogle af deres fineste computere med. Dem der kan køre de nyeste spil med den ypperste grafik.

"Det er en rigtig god måde for os at markedsføre vores produkter på. Arrangementet er en måde, hvorpå vi kan tiltrække nye målgrupper, som vi ellers ville have sværere ved at få fat på," fortæller Henrik Kirkeskov, kommunikationschef i HP.

HP sælger ikke direkte computerne fra standen, men der kommer interesserede folk hen for at se, hvad de farverige bærbare fra HP kan, og sælgerne er mere end interesserede i at fortælle og forklare.

Almindelige mennesker kan også være med

Det er ikke kun gamere, der går rundt mellem de lokkende tilbud. Flere ældre ægtepar har brugt en påskedag på at snuse til festivalen.

"Vi går en tur her i Tivoli, og så ser vi det her arrangement," fortæller Kurt Frandsen, en ældre herre, der ikke selv har prøvet at spille Warcraft eller Counterstrike før.

"Men vi bliver jo nødt til at vide lidt om, hvad vores børnebørn foretager sig, og vi regner da også med at købe en spilkonsol på et tidspunkt."

På samme måde er Johan Tromsgaard på 83 lokket ind til arrangementet.

"Min hustru og jeg blev da tiltrukket af dette arrangement. Nu har jeg ikke mange spil på min computer, men jeg har trods alt en computer. Det er interessant med de her arrangementer i haven," fortæller Johan Tromsgaard.

Det er dog ikke alle, der besøger arrangementet af ren tilfældighed.

"Min søn er stor fan af Fatal1ty, så derfor har han slæbt hele familien herind," siger Gitte Edvardsen.

"Vi bliver selvfølgelig interesseret i de udstillinger, der er herude, nu hvor vi alligevel er her."

Computerspillere tævet af wrestlere

Det er ikke kun HP, der har øjnene åbne for alternative salgskanaler. Microsoft har i længere tid haft en større spildivision, der blandt andet står bag produkter som Xboxen og spillet Halo.

Softwaregiganten Microsoft har brugt Jonathan "Fatal1ty" Wendel i en stor reklamekampagne, som er et modsvar til Apples "I'm a Mac"-kampagner. I den fremhæver Jonathan "Fatal1ty" Wendel, at han er en nådesløs computerspiller.

Det er noget der bevidst rammer ned i Apples svage punkt på computermarkedet, nemlig maskiner, der er beregnet for gamere.

I det hele taget er computere fra Apple ganske fraværende på hele spilmessen, for her er det processorkraft og benchmarks for grafikkort, der kan få folk op af stolen snarere end hvidt plasticdesign.

Sidney Lee i hård kamp med wrestler

Det eneste hvide plasticdesign, der kan findes på messen, er den lille Nintendo Wii, og på den dyster tv-kendissen Sidney Lee mod to vrede wrestlere fra Randers, der har fået nok af kendissens forsøg på at gøre sig på wrestlingscenen.

Nu skal der dystes i noget, som Sidney kan finde ud af, og det er efter Sidney Lees eget udsagn computerspil.

"Sidney Lee kan hverken bokse eller wrestle. Nu må vi se om, den mand overhovedet kan noget," proklamerer den ene af de to wrestlere, Chaos, der rigtigt hedder Kim Tinning. Han er kommet fra den jyske muld over til koncertsalen i Tivoli for at give Sidney Lee nogle klø.

Scenen er sat, men selvom Sidney Lee kommer godt fra start og giver Chaos baghjul i racerspillet Mario Karts, er repræsentanterne fra den traditionelle sportsverden lidt mere erfarne og snu.

Med et lille diskret spark til Wii-maskinen får wrestleren maskinen væltet omkuld, og Sidney Lees controller ryger ud af maskinen. Ingen har lagt mærke til noget, og i den efterfølgende forvirring tager wrestleren initiativet og erklærer sig selv som vinder.

E-sporten har fået magtfulde venner

Men selvom mange traditionelle sportsgrene og idrætsudøvere kun har hån til overs for e-sports, er der noget, der tyder på, at e-sports er noget, der er kommet for at blive.

Copenhagen eSport Challenge har fået et budget fra Københavns Kommune på 850.000 kroner om året de næste tre år. Samtidig er sponsorerne, Wonderful Copenhagen, Tivoli og Hewlett-Packard, nogle af de mere etablerede navne inden for det offentlige og private.

"Det skal ikke kun være de traditionelle sportsgrene, der skal have støttekroner fra kommunen. Vi bruger rigtigt mange penge på andre kulturtilbud. Her er der en sportsgren, der er forholdsvis billig at sponsorere i forhold til, hvor mange der rent faktisk dyrker den," siger Simon Strange (S), medlem af Københavns borgerrepræsentation og initiativtager til arrangementet.

Der er dog stadig langt fra det danske arrangement til koreanske tilstande. I Korea er det lang tid siden, at e-sportsstjerner er blevet mangemillionærer samtidig med, at de er til at finde på landsdækkende fjernsyn i primetime.

Hellere computerspil end rutsjebaner

Men USA følger den asiatiske udvikling, og Jonathan Wendel var allerede i 2006 gæst på det amerikanske program "60 Minutes", hvor han fortalte en måbende journalist, at han tjener omkring 13 millioner kroner om året på at spille computerspil.

Det er altså ikke småpenge, der kan vindes af e-sportsstjernerne. Pengesummerne er ofte større end dem, som idrætsudøvere i traditionelle sportsgrene, der ikke har den store mediebevågenhed, kan vinde.

Tilskuerne til e-sporten er der nok af. Den mest fremmødte tilskuergruppe er nemlig de unge, og de har tilsyneladende intet imod at tilbringe en dag i Tivolis koncertsalskælder, selvom der er solskin og rutsjebaner udenfor.

De unge stjerner

De e-sports turneringer, der bliver holdt til ære for publikum, er i for eksempel Counterstrike. Her er to piger nået til kvartfinalen i konkurrencen. De bliver sponsoreret af Steelseries, der er et dansk firma, der laver avanceret gamerudstyr som fx musemåtter, headsets og mus.

"Jeg har spillet, siden jeg var 11 år gammel," fortæller Zainab "Zaaz" Turkie. Zainab Turkie har spillet Counterstrike på turneringsplan siden 2007 og har blandt andet været sponseret af det danske e-sportshold Meet Your Makers. Nu er hun sponseret af Steelseries, men der er stadigvæk langt op til de millioner som Jonathan "Fatal1ty" Wendel tjener.

"Det ville selvfølgelig være sjovt at prøve at komme op på så højt niveau som ham. Det ville være rigtigt sjovt at kunne gøre de ting, som han gør," siger Zainab Turkie.

Det er tydeligt i turneringen, at det kræver hårdt arbejde til spilmillionerne. Zainab "Zaaz" Turkie og hendes makker Mayra "Ipsa" Perez når kun til kvartfinalen, hvor de bliver slået ud af det danske hold Asperity.

De nye e-sportstjerner

James Lin og Danny Krüger, der udgør Asperity, vinder senere hele Counterstrike turneringen og kan vende hjem med computerudstyr til over 50.000 kroner.

"Vi har ikke været superkendte indtil videre, men vi håber selvfølgelig, at der er nogle sponsere, der nu har fået øje på os," fortæller James Lin på 18 år, der til daglig læser på gymnasiet og dyrker kung fu ved siden af e-sporten.

"Vi vil selvfølgelig gerne være den næste Fatal1ty. Vi har hvert fald ambitionerne til det, og hvem vil ikke kæmpe for muligheden for at rejse ud i verdenen for at lave det, som de finder sjovt?"

Men de unge håbefulde skal regne med hård modstand fra efterhånden gamle veteraner. Jonathan "Fatal1ty" Wendel regner nemlig med, at han skal forsætte med at spille computerspil i mange år fremover.

"Så længe der er penge i det, vil jeg forsætte med at spille. I øjeblikket er det relativt svært at vinde de helt store beløb i e-sporten blandt andet på grund af finanskrisen. Top e-sportsatleter tjener dog stadigvæk omkring en million kroner om året, og det er ganske godt set i forhold til, at de laver noget, som de kan lide," siger Jonathan "Fatal1ty" Wendel.

Entusiasmen for at spille computer virker heller ikke som om, at den er blegnet hos Jonathan "Fatal1ty" Wendel.

"Lige nu har de lige lanceret 3d-briller, så man virkelig får en tredimensionel føling med spillet. Det kan måske ikke give en umiddelbar fordel i spillet, men det virker bare for fedt at spille med," griner Jonathan "Fatal1ty" Wendel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere