Computerworld News Service: Mens forhandlingerne mellem IBM og Sun Microsystems tilsyneladende er gået i stå, er der ved at opstå en konsensus blandt brancheanalytikerne om, at Sun lavede en kæmpe fej ved at afvise IBM's købstilbud på 39,6 milliarder kroner.
"Min første tanke var, at IBM kastede et reb ud til Sun. Det reb brugte Sun så til at binde sig selv en løkke om halsen," skriver analytiker fra Annex Research Bob Djurdjevic i en e-mail.
Forhandlingerne om en fusion mellem IBM og Sun brød sammen efter "uoverensstemmelser over udbetalinger på millioner af dollars til Suns chefer udover prisen på virksomhedsovertagelsen og aftalens yderligere betingelser," rapporterer nyhedstjenesten Bloomberg.
"Hvis det virkelig er sandt, at Suns bestyrelse afviste tilbudet fra IBM, fordi de mener, at en 100 procents overpris i forhold til virksomhedens børsnoterede værdi er for lille en pris midt i en økonomisk krise, så fortjener Sun, at skuden synker," skriver Bob Djurdjevic.
"Og oveni det at gå over i it-historien som blot endnu en virksomhed, der lod stolthed stå i vejen for den gode dømmekraft."
"Det rene vanvid" er, hvad analytiker fra Enterprise Strategy Group Brian Badineau kalder Suns afvisning af IBM's tilbud.
Har svært ved at tjene penge
Selvom Sun har mange spændende teknologidivisioner heriblandt servere, storage, Java og anden software, så er det alligevel konsekvent mislykket for virksomheden at skabe profit, og analytikerne er i store træk pessimistiske i forhold til, om Sun med succes kan vende udviklingen.
Analytiker Judith Hurwitz bemærker i sin blog, at det rygtes, at Suns bestyrelsesformand og medstifter Scott McNealy vil overtage virksomheden fra den nuværende topchef Jonathan Schwartz.
Det fungerede for Steve Jobs med Apple, men Sun har ikke fået indtaget en ledende rolle i både hardware- og softwaremarkedet og vil sandsynligvis ikke få en nem fremtid som en uafhængig virksomhed, skriver hun.
Ifølge Bloomberg har både Schwartz og McNealy kontrakter, der garanterer dem tredobbelte årskompensationer i både løn og bonusser, hvis Sun opkøbes.
Dette ønskede IBM dog ikke at betale, skriver Bloomberg med henvisning til anonyme kilder. Sun opponerede mod, at IBM ville have for megen kontrol over Suns projekter og ansatte, før aftalen var på plads, og ville have større sikkerhed for, at IBM ville gennemføre fusionen selv på trods af en eventuel monopolundersøgelse, skriver Bloomberg.
Sun har ikke kommenteret rygterne om det forestående opkøb men sendt en udtalelse til Reuters om, at virksomheden "er forpligtet i forhold til sin ledelse og sin vækststrategi og er engageret i at opbygge værdi for sine aktionærer."
Læsere revser Sun
På trods af Suns beroligende ord spekulerer Babineau på, om de kuldsejlede forhandlinger vil føre til en Yahoo-lignende situation med "oprør fra aktionærerne," hvor investorerne tvinger Sun til at foretage ændringer i ledelsen.
I en artikel i San Francisco Chronicle citeres andre analytikere for at påpege, at søgsmål fra aktionærer også kan blive en mulighed, hvis ikke Sun selv kan vende udviklingen. "Vi betvivler ledelsens evner til selv at foretage en kovending med succes," udtaler Bill Kreher, som er teknologianalytiker hos Edward Jones, til avisen. "Overgangen er vanskelig og tager længere tid end forventet."
Også læsere af Networld World har givet deres meninger tilkende og spekulerer, om virksomheder som Cisco, Oracle eller Apple kan være interesserede i at købe Sun.
"Med den store flirt Cisco for nylig har været i gang med uden for virksomhedens traditionelle netværksteknologier, vil det for mig at se være logisk, at Cisco opkøber Sun, hvilket også med et slag ville bringe Cisco op på linje med HP, IBM og Dell," skriver en læser i en kommentar til artiklen på Network World, "Collapse of IBM/Sun deal could leave Sun without a suitor, analysts say."
En læser kalder Sun en "god virksomhed med dårlig marketing." En anden læser mener, at det er for let at skyde skylden for en it-virksomheds fiasko på marketings- og salgsafdelingen.
"Gode produkter er ingeniørens måde at tænke, 'hvis vi bygger det, så kommer kunderne til os'," kommenterer denne læser. "Det flyder i Silicon Valley med skrogene af virksomheder med 'gode produkter', men som ikke tilbød deres kunder nogen egentlig værdi."
Oversat af Thomas Bøndergaard